10 te ondersteunen en te versterken door het bevorderen van de transfer van kennis en aanpakken, en het aanspreken van het innovatief vermogen en de zelforganisatie van mensen én organisaties. Het versterken van sociale leerprocessen is het centrale aandachtspunt hierbij. Leren in innovatieve projecten, leren over sectoren heen, krachtig(er) reflecteren op de beoogde innovatie of duurzame verandering in alle stadia van het proces (zowel naar inhoud als proces), alsmede het ‘terugploegen’ van ervaringskennis naar bestaande organisaties en instituties om ineffectieve mechanismen te doorbreken, dat is waar de InnovatieAcademie op inzet. 2.3 Aanvalsplan – Hoe krijgen we de InnovatieAcademie van de grond? De InnovatieAcademie rust op drie pijlers: • Mentaal eigenaarschap: de InnovatieAcademie is van de mensen en de organisaties die deelnemen en het eigenaarschap komt tot • Praktische meerwaarde: innovatie-professionals willen verder met hun innovatie. Daar is alles op gericht. Korte en lange termijn uitdrukking in de organisatievorm. Concreet wordt gedacht aan een coöperatief samenwerkingsverband met verschillende soorten leden; • Innovatief kennis- en leerconcept: fouten die gemaakt moeten worden eerder maken en daar maximaal van leren. Kortom meer verbinden door pragmatisch improviseren en sociaal leren; durven en over grenzen heen leren. 2.4 actie – Welke stappen zijn op de korte termijn nodig? Op de korte termijn hebben we – net als elk ander idee – een voedingsbodem nodig om door te ontwikkelen. Concrete acties zijn: • Het organisatiemodel op hoofdlijnen uitwerken en bemensen; • Inspirerend kader/brochure schrijven gericht op innovatieprofessionals. • Een aantal organisaties werven en daarmee een verbinding aangaan voor een (half) jaar om samen de InnovatieAcademie verder te brengen (door middel van concrete pilots); Pagina 19
Pagina 21Heeft u een archief, i paper of digi-lesboeken? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaliseren.
532 Lees publicatie 205Home