36 (d) Multi-rule: Naast overheidsregulering worden ook steeds meer semipublieke en private reguleringen van belang. Denk hierbij aan convenanten in milieubeleid, publiekprivate partnerships in regionale ontwikkelingen of de certificering in de houtketen. (3) Ondernemersurgentie: Als een idee door belangrijke actoren omarmd wordt en ook past binnen het beleid, zal een ondernemer vaak pas bereid zijn te investeren in een goed idee als hij ook het gevoel heeft dat hij zijn investering op een bepaald moment minimaal terugverdient. Ondernemers worden daarbij onder andere gedreven door de mate waarin onder de streep positieve cijfers ontstaan. Natuurlijk worden hierbij ook indirecte of niet-materiële opbrengsten in ogenschouw genomen. Voor deze analyse is het meer filantropische ondernemerschap even buiten beschouwing gelaten, aangezien het doel van deze analyse is om met name te zoeken naar alternatieve bronnen van inkomsten. Een ondernemer die wil bepalen wat de waarde van zijn natuurinvestering is, zal dus moeten bekijken welke ecosysteemdiensten met zijn idee geleverd worden. Er worden diverse ecosysteemdiensten onderscheiden�: (1) Productiediensten: ecosystemen leveren producten; (2) Regulerende diensten: mensen benutten het regulerende vermogen van ecosystemen; (3) Culturele diensten: ecosystemen leveren niet-materiële diensten; � Millennium Ecosystem Assessment, 2005. (4) Ondersteunende diensten: diensten die noodzakelijk zijn voor de andere ecosysteemdiensten. De komende hoofdstukken zal verder ingegaan worden op deze categorieën ecosysteemdiensten om daarmee een gevoel te krijgen bij wat de waarde van verschillende natuurgebieden kan zijn. De lijst is niet volledig, maar geeft een aardig beeld van de mogelijkheden. Pagina 35
Pagina 37Voor relatiemagazines, online onderwijs catalogi en uitgaven zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw magazines.
531 Lees publicatie 204Home