Voorwoord Nederland heeft behoefte aan robuuste natuur en breed gedragen natuurverhalen. Natuur is onmisbaar voor mensen, planten en dieren. Overheden zijn in dat kader zowel vanuit nationaal als vanuit internationaal perspectief verantwoordelijk voor het behoud van een kwalitatief hoogwaardige basis, die beleving en benutting mogelijk maakt. In aanvulling op de inspanningen van overheden kunnen ook ondernemende natuureigenaren, burgers en bedrijven een steentje bijdragen aan natuur in Nederland. Het is belangrijk dat overheden de inspanningen van deze groepen verwelkomen met een uitnodigende instrumentenmix. Op dit moment zijn partijen in de natuursector vaak niet gewend te innoveren. Doordat de zorg voor flora en fauna de afgelopen decennia vaak voorop stond in denken en handelen, is het ondernemerschap achterop geraakt. InnovatieNetwerk wil een bijdrage leveren aan benodigde systeeminnovaties en verkent in dat kader in hoeverre natuurbezitters werken op basis van ondernemerschap en welke factoren de sector belemmeren permanent innovatief te zijn. Deze SWOT-analyse (met daarin een overzicht van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) draagt bij aan het ontwikkelen van benodigde inzichten om tot systeeminnovaties te komen, vraaggestuurde ketens te vormen en nieuwe doelgroepen te betrekken. Enkele kansrijke constateringen uit een veelheid van informatie die deze analyse biedt: - De natuursector ‘zit op goud’, ze levert prachtige, duurzame, producten en diensten, maar weet deze in veel gevallen slechts beperkt te vermarkten (of geeft ze gratis weg). Voor een deel wordt dat veroorzaakt door het collectieve karakter van de natuurfuncties (het is bijvoorbeeld niet zomaar mogelijk consumenten uit te sluiten van diensten als zuivere lucht of fijnstofregulatie). Ook ontstaan er steeds meer alternatieven voor producten die gemaakt worden met grondstoffen uit de natuur. Een intensievere doelgroepgerichtheid en een betere ‘branding’ en ‘marketing’ kunnen hier nog diverse kansen bieden. - Nieuwe kansen zijn onder meer de biobased economy (met een groeiende vraag naar natuurlijke grondstoffen), de toenemende zorgbehoefte (waarbij groen zowel preventieve als curatieve oplossingen kan bieden), de trend naar meer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (waarbij bedrijven willen investeren in natuur) en de ruime mogelijkheden die nieuwe media en nieuwe financieringsvormen kunnen bieden bij het intensiveren van het contact met stakeholders. echter: er is wel werk aan de winkel. Een paar voorbeelden van zwaktes en bedreigingen die de sector dient op te lossen zijn: - De verhoudingen in de keten zijn op dit moment niet gunstig voor de natuureigenaren in hun rol 3 Pagina 2
Pagina 4Interactieve e-webshop, deze clubmagazine of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi-onderwijsmagazines.
531 Lees publicatie 204Home