SWOT-analyse De belangrijkste kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes die meegenomen worden in de analyse: Kansen K1: Er is een stijgende vraag naar grondstoffen en vezels uit de natuursector en naar bewerkte equivalenten daarvan, zoals gezaagd hout en papier; K2: Er zit veel groeipotentieel in het gebruik van organisch materiaal uit natuur voor biomassa; K3: Er is een toenemende vraag naar recreatie in de natuur; rust en ontspanning wordt belangrijk gevonden; K4: De oogstcapaciteiten in de natuur worden nog niet optimaal benut, daar zit nog rek in; K5: Er zit ruimte in de eindprijs van op natuurgrondstoffen gebaseerde producten om een grotere marge voor de natuureigenaar te bewerkstelligen; K6: De waarde van groen, duurzaamheid en gezondheid wordt steeds belangrijker gevonden door individuen en bedrijven; de vraag neemt toe. Bedreigingen B1: De macht in de keten zit vooral bij de afnemer, waardoor de waardeverdeling in de keten niet gelijk verdeeld is en de opbrengsten in de natuursector gering blijven; B2: De Rijksoverheid verlaagt de subsidies; B3: Wet- en regelgeving drukt een zwaardere stempel op beheer, zoals de Flora- en Faunawet en de Crisis- en Herstelwet; B4: Er worden substituten ontwikkeld die de producten van de natuursector kunnen bedreigen; B5: Kosten blijven stijgen, voor zowel het benodigde materiaal als voor het transport; B6: De sector staat aan de vooravond van een herstructurering. Sterktes S1: Natuur is van ons allemaal en is in staat een gezamenlijke verantwoordelijkheid bij burgers te creëren voor een duurzaam beheer; S2: Enkele ecosysteemdiensten creëren ook een financieel belang bij de afnemer, zoals bij de waardestijging van een woning; S3: Producten uit de natuur zijn vaak duurzaam, herbruikbaar, CO₂- en energieneutraal, en relatief goedkoop in gebruik; S4: De natuursector is goed in plannen op resultaat, vaak op lange termijn, en men heeft een hoog verantwoordelijkheidsgevoel; S5: De natuur levert, mits goed beheerd, altijd haar ecosysteemdiensten en heeft een sterk herstelvermogen. Zwaktes Z1: Natuur en ecosysteemdiensten worden gezien als iets van ons allemaal en dus verwacht iedereen ze gratis te consumeren; Z2: De organisaties in de natuursector werken niet optimaal samen en hebben vaak verschillende belangen, waardoor eenduidig beleid moeilijk te realiseren is; Z3: De natuursector heeft nog geen visie of strategie op de huidige ontwikkelingen in de branche geformuleerd. Dat maakt het moeilijk hierop te anticiperen; 143 Pagina 142
Pagina 144Voor mailings, online brochures en onderwijs magazines zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw reclamefolders.
531 Lees publicatie 204Home