117 nen (Ruijgrok, 2000). Een huishouden uit Groningen is zelden bereid te betalen voor de biodiversiteit van een bos in Limburg. Mensen zijn alleen bereid te betalen voor niet-gebruik van natuurgebieden buiten een straal van 10 km als het om nationaal belangrijke natuurgebieden gaat zoals de Waddenzee of Veluwe. Er is veel onderzoek gedaan naar betalingsbereidheid voor niet-gebruik van verschillende natuurgebieden binnen een straal van 10 km. In Figuur 65 is een overzicht gemaakt van de gemiddelden uit deze onderzoeken. Daaruit blijkt ook dat huishoudens gemiddeld genomen meer waarde hechten aan biodiversiteit van graslanden en duinen dan bijvoorbeeld bos, moeras (riet) of heide. Als je weet hoeveel huishoudens er wonen binnen een straal van 10 km van een type natuurgebied, kun je dus berekenen hoe hoog de waarde van het niet-gebruik van dat gebied is. Samenvattend geldt voor biodiversiteit: Kansen - Soortendiversiteit is belangrijk voor het welvaartsgevoel. Het gemiddelde huishouden heeft daar geld voor over; - Van een (vooral vaak aaibare) uitstervende soort is eenvoudig een martelaar te maken die het belang van soortendiversiteit onderstreept. Bedreigingen - Door er een financiële waarde aan te hangen, kan soortendiversiteit worden afgezet tegen andere speerpunten van beleid en is er een risico dat er een economische afweging wordt gemaakt om in ander beleid te investeren. Sterkte - De natuur is overal en de afwezigheid daarvan is direct zichtbaar. Zwakte - Biodiversiteit is een abstract begrip en is moeilijk tastbaar te maken; - Mensen die begaan zijn met biodiversiteit betalen al via allerlei natuur- en milieubeschermingorganisaties en die zullen dus in het algemeen minder bereid zijn ook nog eens een natuureigenaar te betalen; - De voordelen van biodiversiteit zijn niet direct voelbaar. Pagina 116

Pagina 118

Heeft u een reclamefolder, you can flip of digitale brochures? Gebruik Online Touch: relatiemagazine digitaal bladerbaar maken.

531 Lees publicatie 204Home


You need flash player to view this online publication