Voorwoord In de Nederlandse landbouw is schaalvergroting een succesvolle strategie gebleken om te concurreren op binnen- en buitenlandse markten op basis van volume, uniformiteit en kostprijs. Schaalvergroting heeft in alle schakels van de keten (toelevering, primaire productie en verwerking) plaatsgevonden. De keerzijde van schaalvergroting wordt ook steeds duidelijker. Schaalvergroting lijkt afbreuk te doen aan het vertrouwen van bepaalde groepen in de samenleving in de wijze waarop voedsel wordt geproduceerd. De schijnbare onvermijdelijkheid van schaalvergroting enerzijds en de groeiende weerstand hiertegen in de samenleving anderzijds waren aanleiding voor InnovatieNetwerk om het thema “Schaal en vertrouwen” te agenderen. We willen hiermee meer zicht krijgen op de schaal van productie en de effecten die dit heeft op het vertrouwen van burgers en consumenten. Vervolgens willen we alternatieven ontwikkelen voor de huidige dominante trend naar schaalvergroting. In dit kader hebben we Marjan Slob, filosofe en schrijfster, gevraagd om de relatie te verkennen tussen de schaalgrootte van bedrijven of organisaties en het maatschappelijk vertrouwen dat die organisaties genieten. Dit heft geleid tot het onderhavige essay. Het is opgesteld op basis van een beknopte literatuurstudie en enkele gesprekken met frisse denkers binnen en buiten de sector. Belangrijkste conclusie van deze verkenning is dat schaalvergroting niet automatisch tot vermindering van vertrouwen hoeft te leiden. De technocratische, modernistische aanpak die weinig oog heeft voor verbinding en menselijke maat is waarschijnlijk een belangrijkere oorzaak van het afnemend vertrouwen. Door slim te organiseren − dat wil zeggen: zaken grootschalig organiseren maar kleinschalig aanbie Pagina 4
Pagina 6Interactieve web reisgids, deze drukwerk of club blad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van digi-maandbladen.
529 Lees publicatie 203Home