19 Een nieuwe rol voor burgers en bedrijven die al eeuwen waardevol groen creëren … In Alaska betaalt 95% van de bezoekers vrijwillig een dollar per dag aan de eigenaar van het nationale park. …In het Engelse Lake District betaalt 70% van de bezoekers vrijwillig 10% extra op de rekening van hotel en restaurant voor de instandhouding van natuur. … Stichting De Hoge Veluwe haalt driekwart van de inkomsten uit entreekaartjes. … De Efteling steekt een deel van de winst uit het pretpark in het herstel van een natuurgebied. … Op een vergelijkbare manier financiert De Keukenhof een groot deel van het beheer van het landgoed met de inkomsten uit twee maanden bloemenbollententoonstelling. … Landgoed Vilsteren haalt ruim tweederde van zijn inkomsten uit de erfpacht van een Gasunie-verdeelstation. Dit is een greep uit de ruim honderd in dit boek beschreven verdienmodellen en alternatieve methoden voor de financiering van de aanleg, de inrichting en het beheer van natuur. Natuurbeheerders zijn op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Onder hen vormen de particulieren een bijzondere groep. Het gaat om burgers en bedrijven die vaak al eeuwenlang investeren in natuur en landschap en daar in veel gevallen ook inkomsten uit genereren. Dit boek laat zeventien particuliere natuurbezitters aan het woord. Met een grote mate van openheid geven zij de lezer inzicht in hun doelen, ambities, werkwijzen, inkomsten, uitgaven en hun worstelingen daarmee. Behoud en ontwikkeling van natuur en landschap blijken voor deze groep vanzelfsprekend. Als we dat uitsluitend verbinden met de inkomsten die de eigenaren uit hun bezit weten te halen, lijkt dat niet logisch. Immers, natuurbeheer is vaak een kwestie van de eindjes aan elkaar knopen. De verleiding lijkt dan in veel gevallen groot om het bezit te verkopen, maar steeds klinkt de verantwoordelijkheid naar vorige en komende generaties. Voor veel particuliere natuurbezitters is het maken van winst niet het hoogste doel. Wel zijn ze, net als terreinbeherende organisaties, op zoek naar nieuwe mogelijkheden om met vraaggestuurde producten en diensten geld te verdienen. De rondgang die journalist Hans Kamerbeek in opdracht van InnovatieNetwerk maakte, langs tientallen landgoedeigenaren, rentmeesters, deskundigen en adviseurs stuitte nergens op somberheid. Integendeel: de meeste geïnterviewden zien kansen voor nieuwe inkomstenbronnen. Veelal draait het daarbij om ondernemerschap, en om het vormgeven van een nieuwe relatie met de overheid. De natuursector staat voor grote veranderingen. Het rijk heeft een groot deel van het beleid gedecentraliseerd naar de provincies, subsidies voor aankoop, inrichting en beheer staan ter discussie en het rijk wil een grotere rol voor particulieren en agrariërs in het natuurbeheer. Om de natuurbeheerders in staat te stellen hun nieuwe rol goed te spelen, is het belangrijk het nieuwe natuurbeleid goed te laten aansluiten bij deze nieuwe situatie. Dit boek schetst, op basis van de signalen uit de interviews, een aantal adviezen aan overheden. De adviezen bieden handvatten voor overheden die natuurbeheerders in staat willen stellen vernieuwend te werk te gaan en tips om van het nieuwe natuurbeleid een succes te maken. Dit boek is één van de bijdragen die InnovatieNetwerk wil leveren aan de vorming en uitvoering van nieuw natuurbeleid en een verdere professionalisering van de natuursector. Niet elk type natuur en niet elke locatie biedt dezelfde kansen, maar met creativiteit en faciliterend overheidsbeleid kan het huidige palet zeker nog verder groeien. Dat blijkt onder meer uit de concrete nieuwe verdienmodellen en alternatieve methoden voor financiering waaraan InnovatieNetwerk werkt in concepten als Knooperven, Nieuwe Marken en Malebossen. Pagina 22

Pagina 24

Voor magazines, online maandbladen en uitgaves zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubmagazines.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication