inleiding 08 09 Duurzaam voedsel voor lichaam, geest én onze omgeving Supermarkt van de toekomst: van idee tot concrete uitvoering Je dagelijkse boodschappen doen in een supermarkt waar je gezonde én verantwoorde voeding koopt. Waar je geïnspireerd wordt om een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Waar je de geur van net gebakken brood en verse kruiden ruikt. InnovatieNetwerk heeft in het kader van Celebrate Food III zo’n retailformule laten ontwikkelen: Lazuur. Een markt waar je groente, fruit, vlees en vis koopt die duurzaam geproduceerd zijn en zoveel mogelijk uit de regio komen. Een supermarkt die inspeelt op de vraag van de consument: voedsel bieden dat gezond is voor henzelf én voor hun omgeving. In de tweede editie van Celebrate Food stond de gezondheid van het individu in het middelpunt van de belangstelling. Nieuwe welvaartsziektes zoals obesitas dwingen mensen ertoe gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Daarop speelt menig tv-programma in. In Obese en Help, ons kind is te dik worden mensen gevolgd die de strijd aangaan met hun zwaarlijvigheid. In kookprogramma’s krijgen kijkers tips hoe ze een smaakvolle en gezonde maaltijd kunnen maken. De supermarkt sluit alleen nog niet voldoende aan bij de wensen van deze consument. InnovatieNetwerk liet daarom op basis van bevindingen uit Celebrate Food I en Celebrate Food II twee nieuwe winkelformules ontwikkelen: Lazuur en Keuken. De uiteindelijke keuze viel op Lazuur. Celebrate Food I In een kleurrijk boek vol foto’s, tekeningen en teksten toonde een groep van jonge ontwerpers in Celebrate Food I hun visie op de supermarkt van de toekomst. Daarin draait alles om duurzaamheid, gezondheid en beleving. Je wilt in een supermarkt immers met plezier je boodschappen doen en wat ‘beleven’, zodat je zintuigen aan het werk worden gezet en je van alles kunt ruiken, proeven en voelen. Want dat is voedsel beleven. Het zou mooi zijn, dachten we, als je bij een kok aan het fornuis kunt zien en proeven wat je kunt maken met al die verse ingrediënten die in de schappen van de supermarkt liggen. Vervolgens loop je met zijn recept in de hand door de winkel om alles bij elkaar te scharrelen. Op deze nieuwe markt zijn allerlei nieuwe vormen van interactie mogelijk. Met het boek Celebrate Food I wierpen we een ander licht op onze dagelijkse boodschappen: dat inkopen doen geen straf is maar een plezierig uitje. Pagina 5

Pagina 7

Scoor meer met een web winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden sportbladen online.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication