voorwoord Voorwoord Ruim zeven jaar geleden presenteerde InnovatieNetwerk het concept Celebrate Food: een visie op de supermarkt van de toekomst. Deze visie richtte zich op duurzaamheid, eerlijke handel, authentieke ambachtelijke producten, vers voedsel, transparantie, gezondheid en de manier waarop we onze dagelijkse boodschappen doen. Weinig supermarkten schonken destijds aandacht aan deze zaken. Dat moest anders. Maar hoe zorg je ervoor dat er een omslag komt in het denken en doen van ondernemers en consumenten? Die vraag legden we voor aan een aantal jonge ontwerpers uit heel Europa. Zij zetten hun verbeelding aan het werk en kwamen met foto’s, tekeningen en ontwerpen van hun supermarkt van de toekomst. Dit materiaal staat in de publicatie Celebrate Food I dat goed werd ontvangen. De vervolgvraag was toen: Hoe zou zo’n nieuwe winkel er in de praktijk uit kunnen zien? Celebrate Food II bevat schetsen en plattegronden van de twee door ontwerpster Marieke van Doorn ontwikkelde winkelconcepten: ‘De Keuken’ en ‘Lazuur’. Via gefingeerde wandelingen maakt de lezer kennis met deze nieuwe winkelconcepten. Vooral het ontwerp ‘Lazuur’ bleek erg tot de verbeelding te spreken en diverse partijen lieten ons weten: Dit willen wij ook! Zulke reacties stimuleren enorm. Tegelijkertijd moet je realistisch blijven en je afvragen: Is dit mooie ontwerp economisch haalbaar? Voor een antwoord op die vraag heeft InnovatieNetwerk businessmodellen laten ontwikkelen door Michael Pullens van Strategic Development Group. Met behulp van verschillende bouwstenen uit de marketingwereld ontwierp hij een zestal businessmodellen in de vorm van ‘huizen’. In dit boekje maakt u kennis met deze huizen. Ze vormen de basis voor de verdere uitwerking van de supermarkt van de toekomst: de Lazuurmarkt. Uiteraard zijn de verschillende modellen al aan diverse partijen gepresenteerd. En ook nu weer bleken ondernemers enthousiast om aan de slag te gaan met Lazuur. 04 05 Omdat wij een ‘open source’ model hanteren, staat het iedereen vrij het concept over te nemen. We zijn voor dit boekje in gesprek gegaan met ondernemers die ervaring hebben met (delen uit) de ontwerpen en businessmodellen of winkels drijven met overeenkomstige uitgangspunten. U leest over hun ambities, praktijkervaringen en de ontwikkelingen in de markt. Al met al zijn er nu veel partijen die de sprong naar de realisatie van een duurzame, mensvriendelijke en eerlijke winkel voor gezonde en lekkere producten wagen. In de afgelopen jaren zijn er veel mooie initiatieven gestart en (deels) gerealiseerd. Niet alleen kleinere winkels, maar ook grote supermarktketens passen bepaalde bouwstenen uit de businessmodellen toe. Wij willen niet zeggen dat dat allemaal door Celebrate Food is gebeurd! Maar het is wel duidelijk dat deze initiatieven goed aansluiten bij wat er leeft onder een brede groep consumenten. Op het juiste moment heeft InnovatieNetwerk dit concept in gang gezet. Het is gegroeid en het heeft zich ontwikkeld tot een formule, die bewijst dat er een verandering gaande is in de supermarktwereld. Met de publicatie van Celebrate Food III staan we aan het begin van een nieuw hoofdstuk: de opening van de eerste Lazuur-vestiging van Nederland. In 2012 zullen in Wageningen de deuren opengaan van een Lazuurmarkt. De eigenaar is optimistisch en heeft grootse plannen voor meer vestigingen door het hele land. Een prachtige afsluiting van het Celebrate Food concept: Lazuur staat als een huis! Dr. Ger Vos directeur InnovatieNetwerk Pagina 3

Pagina 5

Heeft u een handleiding, pagedirect of digitale cursussen? Gebruik Online Touch: maandblad van pdf naar online converteren.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication