Deel 2 Van verkenning naar verbeelding Aan het ontwerp van de supermarkt van de toekomst is een heel proces vooraf gegaan. Ontwerpster Marieke van Doorn van Doornroos heeft zich gestort op de analyse, het concept, het ontwerp en de stap naar realisatie van Lazuur. Ga mee op haar zoektocht naar de verbeelding van Lazuur. Concept plattegrond “In het Lazuur concept is de boodschap bijna belangrijker dan wat er daadwerkelijk in de winkel ligt”, vertelt Van Doorn, “Voordat ik aan het ontwerp begon, legde projectleider Henk Huizing mij een aantal voorwaarden voor. Daarmee in de hand heb ik een ontwerp neergezet, dat naar mijn idee die boodschap goed verwoord en daarnaast goed aansluit op behoeftes en ontwikkelingen in de huidige maatschappij.” Uit de voorwaarden filterde Van Doorn haar eigen beeld, dat ze gebruikte voor het ontwerp van Lazuur: • respect voor en leren over natuur en de aarde • op een speelse manier gezond leven stimuleren en hierover informeren • bewustwording creëren voor voeding • een winkel als marktplaats, geen klinische loods • een winkel als feest voor de zintuigen, een ontdekkingsreis • een winkel als fijne (ontmoetings)plek, geen plaats waar je stressvol je boodschappen doet Spread the word “Voor Celebrate Food I was een groep internationale studenten bijeen gekomen om alle trends die ze gesignaleerd hadden, samen te voegen. Zij hadden gekeken wat er in de wereld speelt en ze hebben de slag gemaakt naar de huidige tijd. Daaruit is het concept voor Lazuur ontstaan. Lazuur was heel visionair, maar de uitvoering ervan heeft op zich laten wachten. Daardoor zijn bepaalde aspecten uit het concept door anderen deels al uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan Landmarkt in 56 57 Amsterdam. Zoiets is natuurlijk geweldig! Want het doel van Lazuur is mensen bewust te maken van de manier waarop we met ons voedsel omgaan. Des te meer partijen die de missie van Lazuur uit willen dragen, des te beter. ” marktanalyse “Om een gedegen ontwerp te creëren, heb ik een uitgebreide analyse gemaakt van de positionering van Lazuur, de doelgroep, maatschappelijke ontwikkelingen en trends in de supermarktwereld. Eigenlijk willen we met Lazuur vooral het winkelende publiek aanspreken dat nu bij de Albert Heijn biologische producten koopt. Niet het geitenwollensokkentype, maar de moderne bewuste consument die winkelt in een moderne biologische winkel. Met Lazuur willen we dat brede publiek aanspreken.” Marieke haalde haar inspiratie uit de begrippen organic space en world market. Organic space is een organisch aanvoelende ruimte die nauw aansluit bij de natuur. World market is een markt die je op verschillende plekken in de wereld terugvindt. Een universele markt met mooie biologische producten. De kleur van zuiverheid; water en lucht Azuurblauw is onderscheidend “Met de hemelsblauwe kleur van Lazuur willen we de klant het gevoel van buiten geven. Het blauwe van de oneindige hemel en het azuurblauw van zuiver water. Deze kleur was een weloverwogen keuze. Het geeft een moderne uitstraling. Met het kenmerkende azuurblauw onderscheidt Lazuur zich van andere biologische winkels. Die hebben vaak als kenmerkende kleur groen of bruin. Het groen van de bomen, het gras, de natuur of het bruine van de grond, de aarde.” Pagina 29

Pagina 31

Interactieve online brochure, deze magazine of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van web PDF's.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication