Vers van de boer Veel groenteboeren, slagers en bakkers zijn verdwenen uit het straatbeeld. Oorzaak: hevige prijsconcurrentie met de supermarkten. En het winkelend publiek kiest steeds vaker voor het gemak van ‘one-stop-shopping’. Consumenten zijn hier uiteindelijk zelf de dupe van. Zij krijgen daardoor niet de informatie, service, diversiteit en kwaliteit die de plaatselijke specialist hen wel biedt. Lazuur is hier een goed antwoord op. De supermarkt van de toekomst laat je opnieuw kennis maken met voedsel. De producent vertelt je waar het vandaan komt. Er staat een kok in de winkel die je laat zien hoe je van al die verse ingrediënten een smakelijke maaltijd maakt. Groente, vlees en vis uit het seizoen. De winkel heeft een andere uitstraling dan de ‘gewone’ supermarkt. Door de omgeving, het aanbod en de informatie worden klanten gestimuleerd bewuster te kiezen voor verse, regionale en vaak biologische producten. In deze winkel gaat dat kiezen haast vanzelf. Het voelt alsof je de appels zelf plukt en de versgelegde eieren raapt uit het warme nest. eerlijke handel Meer aandacht voor een betere verdeling van de waardevermeerdering over de gehele keten. Ook dat is Lazuur. Fair trade en fair share zijn cruciaal binnen het concept Celebrate Food. De supermarkten zoals we die nu kennen, zijn ‘grootmachten’ binnen de keten van de voedselindustrie. Veel voedselverwerkers leggen de prijsdruk die zij ervaren weer neer bij de boer en tuinder. Deze producenten krijgen steeds minder voor de producten die ze leveren. Dit systeem moet om. Laat producenten en verwerkers mee profiteren van de totale winst. Winst die nu vooral bij supermarkten aan het einde van de keten wordt gemaakt. De toekomst Met Lazuur slaan we een nieuwe weg in. Een pad dat ook door andere pioniers al deels bewandeld wordt. Door samen te werken, kunnen steeds meer mensen bereikt worden. Om zo het uiteindelijke doel te bereiken: consumenten bewust maken van hun dagelijkse kost. 48 49 Een steuntje in de rug voor Lazuur 4. Consumentencoöperatie CC2 Het Wageningse Buys & Ko wordt gesteund door een consumentencoöperatie: CC2. Deze vereniging steunt ook de nieuwe winkelformule van Lazuur Food Community die in de plaats komt van Buys & Ko. Frits Weener is betrokken geweest bij de oprichting ervan. Frens Schuring is sinds eind 2010 penningmeester van CC2. Ze leggen uit hoe de coöperatie tot stand is gekomen en wat ze willen bereiken. “Van Buys & Ko was ik al klantenkaarthouder”, vertelt Frits Weener, “Als kaarthouder heb ik E 150,ingelegd en daarvoor krijg ik 5% korting voor iedere keer dat ik boodschappen doe bij deze winkel. Buys & Ko investeert mijn inleg direct in de winkel. Tijdens een informatieavond van de klankbordgroep hebben een aantal klantenkaarthouders en ik het idee opgevat om de consumentencoöperatie genaamd CC2 op te richten. Een zelfstandige club, als opvolger en alternatief voor de klantenkaart van Buys & Ko. Als lid van CC2 hebben we een stuk zeggenschap in het beleid van de winkel. We zijn met CC2 een nog verdergaande verbintenis aangegaan en we laten hiermee zien dat we vertrouwen hebben. De consumentencoöperatie gaat daarmee een stap verder dan de constructie met de klantenkaart. Het is zo eenvoudiger voor Inno Kock om te communiceren via het dagelijks bestuur van de consumentencoöperatie, terwijl de consument wel de binding houdt met de winkel.” de consument Pagina 25

Pagina 27

Interactieve web webshop, deze reclamefolder of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online clubmagazines.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication