15 15 De afgelopen jaren is een aantal kleinschalige initiatieven genomen waarbij consumenten ‘specialer vlees’ direct bij de boer kunnen kopen of beter worden ingelicht over de herkomst van het vlees. Voorbeelden hiervan zijn biologische boerderijen waar mensen zelf bij de boer hun vlees kopen. Een ander initiatief is www.okvlees.nl. Via deze site kan de consument direct z’n vlees bestellen. Vleesconsumenten worden zo verbonden met boeren. De consument ziet wat er gebeurt voordat het vlees op z’n bord ligt. Ook is het milieukeurmerk voor vlees ontwikkeld. Consumenten weten aan de hand van dit keurmerk dat het vlees aan bepaalde milieu- en diervriendelijkheidseisen voldoet. Deze initiatieven veranderen echter niets aan het aanbodgedreven karakter van de vleesindustrie. Ze geven de consument geen inspraak, laat staan participatiemogelijkheden (co-productie/ co-creatiemogelijkheden) in de productieketen. Binnen het project ‘Veehouderij Ontketend’ van InnovatieNetwerk ontwikkelen we nieuwe mogelijkheden om consumenten beter te betrekken bij de vleesproductie. Zo kunnen zij gemakkelijker aangeven wat hun wensen zijn. Ze kunnen ook zien wat er met hun wensen gedaan wordt en ze zullen daardoor meer waarde toekennen aan het product. Zo wordt geprobeerd de vleesmarkt om te zetten naar een vraaggestuurde markt (pull-strategie). Pagina 16
Pagina 18Scoor meer met een e-commerce shop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.
520 Lees publicatie 196Home