Voorwoord De varkenshouderij staat onder grote maatschappelijke druk. De strategie gericht op efficiënte productie en kostprijsverlaging stuit op grenzen ten aanzien van de belasting van de omgeving (landschappelijke kwaliteit, milieu), het dier (welzijn, ziekte-uitbraken) en de mens (risico’s volksgezondheid, antibioticaresistentie). Technologische oplossingen bieden soms tijdelijk verlichting, maar leiden niet tot structurele doorbraken. Er zijn nieuwe wegen nodig. InnovatieNetwerk wil deze wegen samen met anderen verkennen. Een van de mogelijke interessante perspectieven is het zoeken van verbindingen tussen producent en consument, waarbij beleving en het creëren van toegevoegde waarde centraal staan. Het Varkenshof past in deze benadering. Dit is een concept voor varkenshouders die kiezen voor toegevoegde waarde en niet voor goedkope, gangbare productie. Het is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het varken. Varkenshof is letterlijk een transparant systeem: de dieren zijn zichtbaar voor passanten. De stal oogt als een natuurlijk bos en is onderdeel van de omgeving. De zichtbaarheid van de varkenshouder als schakel in de keten biedt interessante mogelijkheden voor marketing en het betrekken van de samenleving bij de productie. Dit biedt een uitweg uit de huidige spiraal van kostprijsverlaging en schaalvergroting. Het idee voor het Varkenshof is afkomstig van een buitenstaander in de varkenshouderij, Jan Pape van Pape Creavorm, van oorsprong hovenier. De heer Pape was eerder initiator van de Koeientuin1, een experimentele stal voor melkkoeien. Hij is erin geslaagd om gevestigde partijen uit de sector te winnen voor zijn concept. Het Varkenshof is 1 "De koeientuin. Cowfortable (2): Een nieuw ontwerpprincipe", Couragerapport juni 2009. Zie ook www. courage2025.nl/projecten/koeientuin Pagina 3
Pagina 5Heeft u een editie, youcanflip of online cursussen? Gebruik Online Touch: magazine converteren naar een online publicatie.
519 Lees publicatie 195Home