GD: Maar het is vooral een formele mogelijkheid. Het gaat om een soort mentale hygiëne of houding. Je moet er constant boven hangen. Misschien moet je dat onder professionals en andere betrokkenen meer organiseren. Als je al ergens regels voor zou moeten hebben, dan wellicht hiervoor. Een soort opvoeding tot Tijdelijk Anders Bestemmen. Publiek: Onderschat ook de financiering niet. Als er teveel onduidelijke factoren zijn, gaat de financiering vaak niet door. Juridisch en financieel is de nieuwe manier van planologie nog niet voldoende doordacht. Het is juridisch vaak al wel mogelijk, maar de uitwerking stuit op problemen bij banken, investeerders en ontwikkelaars die zoeken naar zekerheid en financiële zekerheid. Zij willen weten waar ze over vijf, tien of vijftien jaar aan toe zijn. Publiek: Ik werk zelf al lange tijd als ambtenaar bij de overheid. Sinds ik daar werk heb ik bij Rijk en provincie een gevoel voor hoe je vernieuwing vanuit regels onmogelijk maakt. Ik weet dat alles kan, maar het gebeurt niet. Ik was met LNV in Brussel. Weet je waar daar de discussie over ging? Als een boer in het voorjaar zijn gras maait zodat mensen er kunnen lopen, en ik geef dat gras aan een koe, dan is dat toch staatssteun? Dat is het soort discussies waar je doorheen moet om serieus vooruit te komen. Publiek: Een overheid moet vooral willen faciliteren, en moet niet alles willen bepalen en niet overal zijn stempel op willen drukken. Gewoon: ‘Ik vind dit een goede richting, dit wil ik faciliteren, dit vertrouw ik.’ Als je als overheid geen vertrouwen hebt, dan doe je het niet. Dat is uiteindelijk de enige goede benadering. Daar kan Tijdelijk Anders Bestemmen in passen. 76 Pagina 77

Pagina 79

Interactieve internet studiegids, deze weekblad of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van e-clubbladen.

515 Lees publicatie 192Home


You need flash player to view this online publication