Publiek: Het gaat nu om flexibiliteit, kleine stapjes en dingen ontwikkelen voor het bestaande. Er zijn geen definitieve eindbeelden meer. Heel mooi dat het op deze manier lijkt te gaan samenvallen. Mooi betoog en goed dat je vragen stelt. In deze dynamische tijd móét je die vragen ook stellen. Terwijl structuurvisies vaak toch constant hetzelfde steeds opnieuw verklaren, zonder hun verklaringen bloot te stellen aan mogelijke veranderingen. Ik begrijp dat mensen graag meegaan in veranderingen die passen bij hun maatschappelijke behoeften. Maar hoe zit het met de veiligheidswensen? Dat is toch ook een aspect van tijdelijkheid? Hoe zit het bijvoorbeeld met hinder, verstoringen door de buren en andere zaken die de uitwassen in de regelgeving mede hebben veroorzaakt? GD: Onlangs in NRC stonden mooie reportages naar aanleiding van de opmerking van de staatssecretaris dat het roer nu echt om moet door verantwoordelijkheden op het gebied van ruimtelijke ordening over te hevelen van de rijksoverheid naar provincie en gemeente. Een ontwikkeling waarvan nu al gezegd wordt dat kan leiden tot een wonderlijke verdubbeling van functies en taken. In NRC luidde de vraag of we nu een soort Belgische verrommeling over ons gaan afroepen met alle gekke smaken en eventuele onveiligheden die daar bij horen. Dat lijkt bijna een verkrampte angstreactie vanuit het oude denken dat te weinig vertrouwt in de zelfredzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheden van mensen zelf, terwijl het daar uiteindelijk toch vandaan zal moeten komen. Publiek: De overheid ziet natuurlijk wel dat de burger in bepaalde ontwikkelingen voor loopt. Maar in het tijdelijkheidsdenken loopt de burger niet voor. Pas als er morgen weer een ramp gebeurt, is er meteen weer een lobby om relevante verbeteringen door te voeren. 72 Pagina 73
Pagina 75Heeft u een vaktijdschrift, invender of e-presentaties? Gebruik Online Touch: spaarprogramma digitaal op uw website plaatsen.
515 Lees publicatie 192Home