NATUURGESCHIEDENIS Korte termijn/lange termijn – Alles heeft zijn tijd en zijn duur. Bovendien is het zinvol je af te vragen: ‘Kort of lang voor wie? Voor het gebied of voor de gebruiker?’ Een jaar lang tijdelijke natuur kan voor de mens fantastisch zijn, terwijl het voor een bepaalde zeldzame soort niet lang genoeg is om zich blijvend te vestigen. Natuur/cultuur – We hebben het in Nederland graag over de natuur, maar beseffen amper dat de authentieke (!) natuur ons land al langgeleden vaarwel heeft gezegd. Ook de Ecologische Hoofd Structuur is een culturele interventie. Ook natuurontwikkeling wordt geboren vanuit culturele behoeften. Het zelfde geldt voor het onderscheid tussen natuur en agrarisch gebied, en voor het verschil tussen groen, blauw en rood. De bril die je opzet bepaalt je zienswijze. En vaak ook je politiek. Juist het debat over groen in Nederland is vooruit te helpen met een heldere begripsbepaling. Interessant is de notie van cultuur als natuurgeschiedenis. Volgens deze notie zijn ook wijzelf natuur. De mens is een natuurgebeurtenis, terwijl omgekeerd natuur een cultureel construct is. Waarde/geld – De opmars van het begrip maatschappelijk rendement opent de ogen voor het feit dat niet alle waarde is uit te drukken in geld. Toch is het een hardnekkig mechanisme om iedere investering koste wat het kost te verantwoorden door het economisch gewin te calculeren. Aldus bezwijken cultuur en natuur niet zelden voor het primaat van de economie. Terwijl, welbeschouwd, economie zoveel betekent als ‘huishouden’. Een goed huishouden – ook van gebieden – gaat over een goede regie op álle relevante bronnen: natuurlijk, menselijk, geldelijk. Niet alles van waarde is in geld uit te drukken. Dat neemt niet weg dat we geneigd zijn de wereld waar te nemen door de bril van het geld: productie van de wereld als financiëel landschap. Terwijl de groot50 Pagina 51
Pagina 53Interactieve digitale catalogus, deze sportblad of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van online onderwijsmagazines.
515 Lees publicatie 192Home