MENS ALS KNOOPPUNT 6 De plaats als tijdobject Iedere wetenschap heeft een uniek onderwerp van studie. Het onderwerp van een nieuwe planologie is de plaats als knooppunt van gebeurtenissen. In navolging van Doreen Massey12 is een plaats te definiëren als een proces zonder duidelijke grenzen, en als een site van vele verschillende identiteiten en geschiedenissen, met als gevolg dat de uniciteit en de pluraliteit van de plaats wordt bepaald door de interacties die er plaatsvinden. De plaats is bij uitstek iets wat plaatsvindt – niet voor niets is geopperd dat ‘plaats’ eigenlijk een werkwoord zou moeten zijn.13 De plaats als knooppunt van gebeurtenissen, dat lijkt op een typering die Antoine de Saint-Exupéry ooit gaf van de mens als knooppunt van zijn relaties.14 Zoals een mens vele hoedanigheden kan hebben (geslacht, professional, sporter, auteur, minnaar...) zo heeft ook een plaats vele gezichten. Ze bestaat in de fysieke ruimte als bos, weiland of stedelijk gebied. Ze bestaat op papier, tekentafels en websites als representatie in de virtuele ruimte. Ze bestaat tussen de oren van gebruikers, bewoners, bestuurders en planologen als deel van het knooppunt dat zijzelf als mens zijn. Op het eerste gezicht lijkt dit opnieuw moeilijkmakerij. Ook het verwijt van een nieuw containerbegrip ligt op de loer. 12 Zie met name For space uit 2005. 13 ‘It would be better to approach space as a verb rather than a noun. To space – that’s all. Spacing is an action, an event, a way of being.’ Zie Marcus Doel, ‘Un-gluncking geography. Spatial science after Dr Seuss and Gilles Deleuze’ in: Mike Crang & Nigel Thrift, Thinking space, blz. 125; tevens geciteerd in Key Texts in Human Geography, blz. 230. 14 Zie Herbert Spiegelberg, The phenomenological movement, blz 551. 35 Pagina 36
Pagina 38Interactieve emagazine, deze spaarprogramma of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van web onderwijscatalogi.
515 Lees publicatie 192Home