fraaie publicatie met tal van voorbeelden en toekomstvisies uitgebracht in samenwerking met de uitgeverij Blauwdruk. In 2012 wordt bekeken welke kansen het concept biedt voor het versterken van de verbinding van de tuinbouw met de samenleving. 2.1.6 Vernieuwing van het Innovatielandschap SIGN heeft de afgelopen jaren de werking van het innovatiesysteem ter discussie gesteld omdat dit een duidelijk manco heeft: de focus ligt bij de tuinbouw nog steeds op procesinnovaties, terwijl er marktgerichte en organisatorische innovaties nodig zijn voor een renderende bedrijfstak, maar die ondervinden tal van belemmeringen. Zo blijkt collectieve financiering van productontwikkeling moeilijk, zijn ketenpartijen onwillig om data te verstrekken, is zowel de overheid als het betrokken kennissysteem vooral gericht op procesinnovaties, is de schaalgrootte van bedrijven en de daarbij behorende productieomvang moeilijk te matchen met individuele klanten, en is fijnmazige logistiek van verse producten complex. Concepten en activiteiten SIGN gaat partijen stimuleren om het innovatiesysteem zo aan te passen dat het systeem markt- en productinnovaties stimuleert. SIGN gaat institutionele belemmeringen bij de verschillende instanties op de agenda zetten, sturen op het aanpassen van beleidsinstrumenten zoals het Technologisch Ontwikkelingskrediet, de EU-verordening voor GMO-investeringen en sturen richting marktinnovaties. In overleg met andere primaire sectoren verkennen we oplossingen voor fijnmazige logistiek. Hierbij gaan we in nauw overleg met de uitvoeringsorganisatie van de innovatieagenda Topsector Tuinbouw & Uitgangsmateriaal (vanuit Greenports Holland). Alliantie met Courage (melkveehouderij) Courage is de innovatieorganisatie van LTO en NZO voor de melkveehouderij. Sinds haar start in 2004 heeft Courage een vast samenwerkingsverband met InnovatieNetwerk. De samenwerkingspartners binnen Courage maken steeds afspraken voor periodes van drie jaar. Na afronding van elke periode worden de resultaten geëvalueerd en wordt een innovatieagenda voor de volgende drie jaar opgesteld. De derde periode eindigt eind 2012. De agenda voor de derde periode heeft als centrale motto “Melkveehouderij in verbinding”. De geagendeerde innovatiethema’s zijn: 2.1.7 Klimaatkoe Naar een energieneutrale, klimaatvriendelijke melkveehouderij. De melkveehouderij heeft uitstekende kansen om met wind, zon of biomassa energie te produceren. Courage heeft hieraan sinds haar 13 Pagina 20

Pagina 22

Heeft u een catalogus, online publisher of online gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: editie van papier naar online converteren.

514 Lees publicatie 191Home


You need flash player to view this online publication