2 2.1 DE RANDVENEN Het gebied tussen de kernen Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Muntendam wordt gekenmerkt door openheid. Los van enkele bosgebieden is het een open agrarisch cultuurlandschap en is het als zodanig kenmerkend voor de Veenkoloniën. Op historische kaarten van Veendam en Muntendam is de scheiding tussen twee veenontginningsfasen nog duidelijk zichtbaar. De vroegere randveenontginningen werden door lokale kloosters gecoördineerd en hadden hun ontginningsbasis op de relatief hoge en droge zandruggen in het gebied, zoals de dorpen Veendam en Muntendam. De latere, veenkoloniale ontginningen werden vanuit de stad Groningen gecoördineerd en hadden de tot ‘diepen’ uitgegraven veenstroompjes als ontginningsbasis. Haaks hierop werden ‘wijken’ gegraven, waarlangs het veen met schepen werd afgevoerd. Mede door de ruilkaveling is deze vanuit historisch perspectief belangrijke grens vandaag de dag nauwelijks nog zichtbaar in het landschap. De diepen en wijken zijn naast de openheid de belangrijkste landschappelijke kenmerken, waarbij de diepen door hun bebouwing en beplanting samen met de dorpsranden de grenzen van de ruimtes vormen. De karakteristieke openheid wordt door bewoners en cultuurhistorici hoog gewaardeerd. VERKENNING VAN HET GEBIED OPGAVEN Hoewel het gebied recentelijk opnieuw verkaveld is en goed wordt ontwaterd, spelen er een aantal opgaven op het gebied van water, natuur en recreatie. 2.2 WATERBERGING Als gevolg van de klimaatverandering zal het aantal zware regenbuien in Nederland in de toekomst steeds groter worden. Met name steden en dorpskernen zullen hierdoor worden getroffen. Het Waterschap Hunze en Aa’s zoekt daarom in het landelijk gebied grenzend aan de dorpen in haar beheersgebied naar plekken om het water van deze piekbuien te kunnen bergen. Dit dienen relatief laag gelegen gebied te zijn waarop een bepaalde hoeveelheid water kan worden 9 H + N + S ' 1 2 Pagina 8

Pagina 10

Interactieve digitale spaarprogramma, deze mailing of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van online lesmateriaal.

511 Lees publicatie 190Home


You need flash player to view this online publication