Nieuwe businessmodellen Kansen voor de zorg 5 Nieuwe businessmodellen; kansen voor de zorg In de voorgaande hoofdstukken zijn de kansen en mogelijkheden die Bouwen met Groen en Glas biedt voor de doelgroepen als kwaliteit omschreven. Maar hoe vertalen we deze kwaliteitsverbetering naar financiering? Binnen de huidige financieringsmogelijkheden zijn investeringen in groen en glas vaak lastig rond te krijgen of liggen de prioriteiten daar niet. Door anders te kijken naar het businessmodel wil BGG inspireren en uitdagen om ideeën en voorbeelden met groen en glas ook haalbaar te maken. In juni 2011 heeft BGG de workshop “Groen Licht voor de Ouderenzorg” georganiseerd. Hier hebben opdrachtgevers uit de zorg samen met architecten en adviseurs ideeën en concrete cases uitgewerkt tot nieuwe kansen voor businessmodellen. Daarbij hebben ze zich laten leiden door andere mogelijkheden en financieringsconstructies (gebaseerd op samenwerking) en het leveren van diensten i.p.v. geld). Ter inspiratie is de filosofie van Alex Osterwalder ingezet om los te komen van de gebaande paden en op een meer creatieve manier een businessmodel te benaderen. 5.1 Nieuwe businessmodellen; Osterwalder als inspiratie Wat is een business model en hoe ontwikkel je er één? Alex Osterwalder doet hier veel onderzoek naar. Er is geen duidelijke definitie van een business model, bedrijven weten meestal niet wat hun business model is en zij kijken te veel naar het verdienmodel, vindt Osterwalder. ‘Dr. Business Model’, heeft daarom het www.bouwenmetgroenenglas.nl 020 462 78 55 ‘business model canvas’ ontworpen. Dit canvas kan een business model nauwkeurig beschrijven. De term business model komt waarschijnlijk uit het eind van de jaren ’90. Het opslaan en delen van informatie tussen verschillende partijen werd toen zo makkelijk en goedkoop, dat er nieuwe business mogelijkheden ontstonden. Er werden innovatieve informatiediensten gecreëerd, het aantal klanten groeide en de Value Chain van Porter werd opgebroken en opnieuw samengesteld. Deze ontwikkeling heeft mede gezorgd voor globalisering en meer concurrentie. Strategische Partners Tuinbouwers Tuincentra / Telers Fitness centra Zorgverzekeraars Health Centers / Spa Horeca / Hotel ketens VMBO scholen Agrarisch onderwijs Activiteiten De term business model is dan nog niet uitgelegd. Alex Osterwalder geeft de volgende definitie: “A business model describes the value an organization offers to various customers and portrays the capabilities and partners required for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital with the goal of generating profitable and sustainable revenue streams.” Een business model en een verdienmodel zijn niet hetzelfde. Een verdienmodel beschrijft hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Waarde/ aanbod Delen kennis en expertise Groen en Licht meerwaarde Branche overstijgen Lokale initiatieven (Voorbeeld Stadslandbouw) Bronnen Groen expertise Daglichtexpertise Bouw expertise Zorgexpertise Kostenstructuur Aanschaf Groen Onderhoud groen Meer vierkante meters (bijvoorbeeld door serre of atria) Meer gevel- en dakopeningen voor daglicht product/dienst combinatie Garantiegroen Klantrelaties Zorginstellingen voor healing environment Woningbouwcorporaties projectontwikkelaars Kanalen Publicaties Sociale media BNA onderzoek Discussie zorgstelsel Inkomstenstructuur Waardecreatie Vastgoed Besparing op energiekosten Externe inkomsten door verhuur aan derden of activiteiten Sponsoring in ruil voor onderhouds- of service contracten Invulling businessmodel Canvas Osterwalder; nieuwe samenwerkingen voor de ouderenzorg Klantverwachtingen Groen en Licht als bijdrage Healing Environment Positief effect op Welzijn PR effect Groen en Licht Energiebesparing Meer betrokken bij buurt Pagina 14

Pagina 16

Voor catalogussen, online studiegidsen en drukwerk zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw flyers.

510 Lees publicatie 189Home


You need flash player to view this online publication