30 HEERLEN! Dat iedereen in de stad en wijk zegt: ‘Heerlen! ’ (= we zijn trots en blij), dat is de ambitie voor de invulling van de locatie. Vijf uitgangspunten bij de nieuwe inrichting zijn dan ook: • Trots zijn. • • • Sociale cohesie en gevoel van eigenaarschap. Slimme combinatie van publiek en privaat. • Totaalconcept dat in delen opbouwbaar is. Geschikt voor alle generaties. Het trots zijn op de wijk wordt letterlijk visueel gemaakt via drie publieke delen: ‘Heerlen’ is een omheind stuk tijdelijke natuur waar dieren grazen en ouderen met hun kinderen kunnen wandelen. Het uitroepteken is de hangplek. Aan de buitenkant daarvan loopt een sloot met bruggen die te smal zijn voor auto’s. Jongeren houden hier toezicht en verdienen een zakcentje als niets wordt vernield. Het ‘gezicht’ is een gebied voor kinderen. Aan de buitenzijde ligt een vijver, er is een speelgebied en er komen kinderbadjes. Daarnaast zijn er vier deelgebieden met private kavels. Een deel is het creatieve gebied. Iedereen kan bij de gemeente een plan indienen voor een tijdelijke invulling (een springkussen, een kerstbomenbos) en dat na toewijzing uitvoeren. Bordjes laten zien wie de eigenaar is, zodat de kans op vandalisme klein blijft. Verder is er een bloemen- en een groentegebied, wat voor een fraai (uit)zicht zorgt. Het derde gebied blijft deels publiek, bijvoorbeeld ingevuld als stadsstrandje, om zicht op de hangplek te behouden. In de rest kunnen ook bloemen of groenten komen. Geprobeerd kan worden provinciaal of rijksgeld te vinden. Het werken met studenten houdt kosten laag. Daarnaast wordt gezocht naar uitbaters. Foto: SasKia Bottenberg BATTLE OF CONCEPTS 61 Pagina 60

Pagina 62

Voor nieuwsbrieven, online publicaties en jaarverslagen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw sportbladen.

509 Lees publicatie 188Home


You need flash player to view this online publication