7 PASSART: DE DOE-HET-ZELF-WIJK Samenwerking is het sleutelwoord bij de ‘Doe-hetzelf-wijk’. De bewoners van Passart, de gemeente, het buurthuis en de basisschool zorgen in nauwe samenwerking met elkaar voor een betere leefomgeving. Het vrijgekomen plangebied wordt in vijf stukken gedeeld. Voor elk deelgebied worden enkele partijen uitgenodigd om mee te werken. De basisschool speelt steeds een centrale rol: het is de plek waar veel activiteiten worden georganiseerd en veel mensen makkelijk met elkaar in contact komen, en een uitgelezen plaats om informatie te verspreiden. Eén deelgebied wordt ingevuld als parkje en natuur. Hier kunnen mensen tot rust komen en hun hond uitlaten. Er komt ook een kinderboerderij, en er is eventueel plaats voor kunstwerken. De school krijgt de verantwoordelijkheid over de kinderboerderij. Kinderen helpen er een handje mee, en het kan onderdeel vormen van hun schoollessen. Ook andere bewoners dragen bij aan het maken van het ontwerp en aan het bekostigen en onderhouden van ‘hun’ park. Het tweede deel, naast het parkje, wordt verhard. Hier kunnen kinderen spelen, en er is ruimte voor een skatepark en voor een basketbalveldje. Ook kan hier een wekelijkse markt gehouden worden, een gezellige bijeenkomst voor de buurt waarbij mensen misschien ook hun eigen marktkraam willen opzetten. Dat verhoogt de arbeidsparticipatie. Kinderen en ouders worden aangemoedigd om ook andere initiatieven te ontplooien. Bron: iStockphoto / Sashkinw 36 PRACHTPLEK IN PASSART Pagina 35

Pagina 37

Heeft u een whitepaper, modernmedia of digitale onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus van pdf naar digitaal converteren.

509 Lees publicatie 188Home


You need flash player to view this online publication