9 Feestelijke Certificering training voedingsleer mei 2011. tjes meer”, zegt ook Ida Nagglas. Bij ’t Koggeschip, waar men al wat langer ervaring heeft met lunchen op school, was het een hele klus om ouders erbij te betrekken. Maar uiteindelijk is het gelukt. “Ze zijn eraan gewend geraakt. Dat is een grote winst. Ze eten af en toe mee.” Ondersteuning De scholen hoefden niet alles op eigen houtje te doen. Van diverse kanten konden ze ondersteuning krijgen. OSA en Tijd voor Eten stonden klaar om scholen te begeleiden. Bij het ROC van Amsterdam konden medewerkers en vrijwilligers een training – vooral over hygiëne en voedingsleer – volgen. Ook konden de scholen gebruik maken van een waaier met tien lunchmodellen en van een draaiboek. De GGD gaf intervisie. Tijdens vijf bijeenkomsten hebben scholen met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen. Jan van Aert vindt dat de school bij uitstek de instelling is die op een laagdrempelige manier aandacht aan gezond eten kan besteden. De kracht van de school is dat het een gemeenschap is met een sociale structuur. “Deze kun je gebruiken om intensief aan beweging te doen of creatiever met eetgedrag om te gaan.” Voor Thea Michel is de schoollunch geen vraag meer. “We moeten met elkaar afspreken: in Nederland geven wij onze kinderen op school een goede maaltijd.” Pagina 8
Pagina 10Heeft u een PDF, youcanflip of eedities? Gebruik Online Touch: rapport online bladerbaar maken.
508 Lees publicatie 187Home