21 --------------------------------------------------------------------------------------Stappenplan --------------------------------------------------------------------------------------Bent u werkzaam of anderszins betrokken bij een basisschool en wilt u serieus werk maken van lunchen op school? De ervaringen van de negen scholen laten niet alleen zien hoe goed dit voor uw school kan uitpakken, we kunnen er ook een aantal praktische tips voor de aanpak aan ontlenen. We hebben ze in 12 stappen samengevat: 1. Bepaal je doelstelling: wat wil je bereiken met lunchen op school (goed eten, invoeren van continurooster)? 2. Breng de situatie in kaart: personeel, faciliteiten, financiën, aantal kinderen 3. Informeer de ouders vanaf het eerste moment, en betrek hen bij de plannen 4. Kies een lunchmodel dat past bij de school en de doelen, en maak een draaiboek 5. Creëer een veilige omgeving en kindvriendelijke sfeer (overblijflokalen, restaurantlokaal) 6. Zorg voor een goede en hygiënische ruimte om de lunch klaar te maken 7. Maak een keuze over de inzet van mensen: vrijwilligers, eigen medewerkers, cateraars. Gaat de school zelf het eten bereiden of worden externen ingeschakeld? 8. Gebruik duidelijke functiebeschrijvingen en competentieprofielen voor de vrijwilligers 9. Zoek partners in de buurt die kunnen helpen met personeel (praktijkscholen, reïntegratiebedrijven) 10. Maak afspraken met winkeliers in de buurt of cateraars 11. Zorg voor een goed overzicht van de kosten. Overleg met gemeente, subsidiegevers of fondsen over een financiële bijdrage, vooral in de startfase 12.Trek op met andere scholen voor overleg en om gezamenlijk deals te kunnen sluiten, trainingen te organiseren, et cetera Eet smakelijk! -------------------------------------------------------------------------------------- Pagina 20

Pagina 22

Interactieve enieuwsbrief, deze drukwerk of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van internet lesmateriaal.

508 Lees publicatie 187Home


You need flash player to view this online publication