Binnen zo’n nieuwe soort organisatie zijn stevige regels nodig, bijvoorbeeld over hoe besluiten worden genomen. En wat gebeurt er als iemand zich niet aan die regels houdt? De organisaties moeten zichzelf, dus zonder tussenkomst van de overheid, kunnen corrigeren als het fout dreigt te gaan. Het moet zo zijn georganiseerd dat het in het voordeel van deelnemers is zich aan de regels te houden. En voor een dergelijk organisatieprincipe moeten we vooral niet de fout maken om terug te vallen op bestaande organisaties. Overheidsorganisaties worden door burgers niet beleefd als eigen organisaties. Hetzelfde geldt voor grote private organisaties zoals natuurorganisaties, landbouwcoöperaties en vakbonden. De afstand tussen leden en de top van de organisatie is daar doorgaans groot. Mensen voelen zich al gauw niet meer herkenbaar vertegenwoordigd. Er is sprake van anonieme en formele relaties. Verantwoordelijkheid heeft dan geen gezicht meer. Men voelt zich er niet echt mee verbonden. Neem als voorbeeld een willekeurig landinrichtingsproject. Tijdens de onderhandelingen zullen landbouworganisaties ernaar streven de productieomstandigheden voor de landbouw zo goed mogelijk te maken. Natuurorganisaties hebben er daarentegen belang bij om natuurgebieden uit te breiden en rond natuurgebieden al te intensieve vormen van landbouw te vermijden. Dat heeft immers negatieve effecten op de flora en fauna. Gevolg daarvan is dat er langdurig overleg nodig is om tot compromissen te komen die voor alle partijen nog net aanvaardbaar zijn. Maar compromissen staan vaak op gespannen voet met een duurzaam beheer. Al vele jaren pleit Jan en alleman voor een nieuwe en integrale aanpak voor landinrichting die in plaats kan komen van Ontganiseren 46 Pagina 47

Pagina 49

Scoor meer met een web winkel in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication