De decennia daarna is de verhouding tussen burgers en overheid drastisch veranderd. De overheid moest voortaan in de stroom van democratisering elk besluit of nieuwe regel goed uitleggen. Mensen namen geen genoegen meer met een mededeling van de overheid, maar wilden er een extra uitleg daarbij. Voorlichting en communicatie werden steeds belangrijker. De laatste jaren lijkt ook dat niet meer voldoende: mensen zien de overheid zeker niet meer als autoriteit maar steeds meer als een organisatie met ‘eigen doelen’. Een maatschappelijke discussie wordt er steeds meer een van ‘zij’ tegen ‘wij’. Het lijkt een nationale sport om tegen de gemeente, de provincie of het Rijk in te gaan. Sterker nog, als er ergens iets fout gaat, stellen we bijna automatisch de vraag hoe de overheid dat heeft kunnen laten gebeuren. Is het beleid niet goed uitgevoerd? Zijn de procedures wel goed gevolgd? Waren er al eerder signalen en zijn die wel goed opgepakt? Was er wel een helder beleid? De brand in een café “’t Hemeltje” in Volendam werd uiteindelijk teruggevoerd tot een handhavingsprobleem: de gemeente zou niet voldoende gecontroleerd hebben op de brandveiligheid van de kerstversiering. Zelfs bij ongelukken op het water waarbij pleziervaartuigen of surfers in problemen komen bij plotseling opkomend noodweer, weten we het zo te draaien dat uiteindelijk de overheid (het KNMI in dit geval) beter had moeten waarschuwen. Het idee dat de overheid het goed met de mensen voor heeft, raakt steeds verder op de achtergrond. Een inspraakavond over een ruimtelijk project bijvoorbeeld, geeft bijna altijd veel commotie. Er zijn altijd (groepen) mensen die uitgebreid het project ter discussie stellen. Ze menen dat de overheid oude afspraken schendt, dat Ontganiseren 40 Pagina 41

Pagina 43

Scoor meer met een online winkel in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication