Uitwerkingen in de businesscase: Betrokkenheid bij de Buurderij In de businesscase staan enkele manieren beschreven waarop burgers meer betrokken zouden kunnen worden bij de Buurderij. Want naast nieuwe financieringsvormen en nieuwe functiecombinaties is een actieve betrokkenheid van burgers een van de innovatieve speerpunten. Door deze actieve betrokkenheid is het niet meer zozeer ‘hét buitengebied’ en ‘díe boerderij’, maar meer ‘hún buitengebied’ en zelfs een beetje ‘hún boerderij’. Bij het ontwikkelen van vormen voor actieve betrokkenheid is het de uitdaging om een balans te vinden tussen wat de burgers en het bedrijfsleven kunnen brengen en wat ze er kunnen halen. Vrienden van de Buurderij: Leden krijgen een nieuwsbrief, korting op producten, een jaarlijkse vriendendag. In ruil daarvoor werken de leden mee op het bedrijf, storten geld of kopen een aandeel in de Buurderij. Investering in de Buurderij: De burger of het bedrijf investeert in bijvoorbeeld zonnecellen en in ruil daarvoor krijgt hij jaarlijks een pakket producten van de boerderij; dividend in natura dus. BoerENbuur-verbanden: De burger krijgt een pakket levensmiddelen in ruil voor het meewerken op het bedrijf. De scouting, de mountainbikevereniging of een school adopteren een stuk van de Buurderij dat ze onderhouden, zelf inrichten of zelf gebruiken. Met name de Buurtoase zou door dergelijke organisaties zelfstandig kunnen worden beheerd. Allerlei vormen van participatie zijn er mogelijk. 35 De Buurderij: meningen en feiten Pagina 36

Pagina 38

Interactieve digi krant, deze reclamefolder of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van internet studiegidsen.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication