Tabel 2.1 Belangrijkste drijvende en belemmerende factoren Drivers Barrières Maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt invulling bij meer en meer bedrijven binnen de agrosector. Naast de corebusiness krijgen ook maatschappelijke thema’s (zoals energie en klimaat) aandacht. Met name grotere bedrijven, zoals Friesland Campina, geven daarmee ook impulsen aan toeleveranciers in de keten. ) worden steeds meer richtinggevend voor Nederlands beleid. Internationaal klimaatbeleid, met name binnen de Europese Unie. Europese doelstellingen ten aanzien van energie-efficiëntie, duurzame energie en de reductie van de uitstoot van broeikasgassen (m.n. CO2 Wettelijke verplichting van de levering van duurzame energie is op dit moment onderwerp van politieke discussie. Dit zou energiebedrijven verplichten om een deel van de geleverde energie uit duurzame bronnen te halen. Voor de impact is bepalend hoe deze verplichting wordt ingevuld en welke energiebronnen duurzaam worden geacht. Financieel stimuleringsbeleid van de Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren een aantoonbare boost gegeven aan de marktintroductie van energiewinning uit wind, zon en biomassa in de agrosector. Daarbij gaat het om fiscale maatregelen (EIA, VaMIL) en om regelingen zoals de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE) en de regeling Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie (MEP), die de exploitatie van duurzame energie subsidiëren. Deze regelingen stonden en staan politiek onder druk. Keuzegedrag van burgers wordt meer en meer geleid door bewustzijn van milieu- en klimaatvraagstukken. Met name van bedrijven wordt verwacht dat ze MVO in praktijk brengen. Technologieontwikkeling van duurzame energietechnologieën vertoont een leercurve die de kostprijs van energie uit zon, wind en biomassa geleidelijk doet dalen. Bij biomassa is de ontwikkeling van de biomassaprijs 15 Prijs van fossiele brandstoffen zal in de komende decennia stijgen, maar is de komende jaren nog substantieel lager dan de kostprijs van duurzame energie uit zon, wind, biomassa en aardwarmte. Businesscases voor duurzame energie zijn om die reden niet rond te krijgen. Ontwikkeling van de energiemarkt wordt in Nederland, net als in de rest van Europa, bepaald door de privatisering van de productie, het transport en eventueel ook de infrastructuur. Commerciële belangen worden daarmee belangrijker bij beslissingen over investeringen in duurzame energie. Belemmerende wetgeving, met name op het gebied van ruimtelijke ordening en afvalwetgeving, beperkt de mogelijkheden tot energiewinning uit wind en de mogelijkheden tot verwaarding van biotische reststromen. Financieel stimuleringsbeleid van de Nederlandse overheid belemmert de marktintroductie van duurzame energie: - De Nederlandse energiebelasting is per eenheid energie hoger voor kleinverbruikers dan voor grootverbruikers. Het financieel stimuleringsbeleid voor duurzame energie is geen consistente basis voor investeringen voor LT. - Beleid is nog onvoldoende internationaal, in ieder geval op EU-niveau, afgestemd en geïntegreerd. Keuzegedrag van consumenten wordt bij veel uitgaven nog bepaald door kortetermijnoverwegingen: prijs en kwaliteit. Competenties van agro-ondernemers en lokale overheden zijn op het gebied van duurzame energieproductie nog beperkt: - Duurzame Energie is geen corebusiness voor de agrosector. Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een online shop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

503 Lees publicatie 184Home


You need flash player to view this online publication