7. Logistiek De plaats van de vergasser, WKK en biomassaopslag is voor de inpassing in de huidige bedrijfsvoering in relatie tot de logistiek en investering van groot belang. De aansluitlengte van de elektriciteit en het transport van warmte dienen tot een minimum te worden beperkt om de investeringskosten en energieverliezen zo laag mogelijk te houden. 7.1 Locatie vergasser De locatie van de huidige WKK’s is het meest geschikt voor plaatsing van de toekomstige productgasmotoren omdat de infrastructuur voor levering van elektriciteit en warmte al aanwezig is (zie Foto 9). De middenspanningskabel loopt doorgaans naast de straat, waardoor de huidige locatie van de WKK ook gunstig is. Als richtlijn is het aanleggen van een infrastructuur voor gas goedkoper (100 €/m) dan het verplaatsen van warmte (200 €/m). Op de totale investering zijn deze kosten echter klein, met een ordegrootte van een paar procent. De aanvoer van biomassa naar de vergasser is een kostbaar traject, waardoor de vergasser dicht bij de biomassaopslag komt te staan. 7.2 Logistiek van biomassatoevoer De transportkosten van biomassa vormen een aanzienlijk deel van de totale brandstofkosten, ruwweg een derde ofwel 10 €/ton. Dit geldt voor wegtransport met een actieradius ter grootte van één provincie. Voor de 800 kW elektrisch vergasser-WKK-installatie komt dit neer op drie tot Foto 9: Luchtfoto inpassing vergasser-WKK en opslag bij kwekerij Zwarts. vier transporten biomassa per week. Zeker voor natte biomassa geldt dat het gewicht en volume en dus de kosten per MWh hoog zijn. Kwekerij Zwarts wordt omringd door sloten en kanalen (zie Foto 10). Aanvoer van riet per dekschuit is overwegend goedkoper en ligt daarom voor de hand indien gebruik kan worden gemaakt van een aaneengesloten vaarweg 29 Pagina 34
Pagina 36Voor vaktijdschriften, online verenigingsbladen en spaarprogramma zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF-en.
496 Lees publicatie 180Home