vermogens zijn de installaties modulair te schakelen. Naast hout heeft Martezo ervaring met riet, echter wel gebriquetteerd. Martezo heeft één referentie-installatie staan in Frankrijk bij een houtfabriek. De brandstof wordt niet automatisch toegevoerd, de vergasser moet batch-gewijs worden gevuld met vierkante platte houtstukken van 10-15 cm, zie Foto 4. 3.6 DB-technologies Karl Dirkes van DB-technologies bouwt vergassers met WKK van 250 tot 1000 kW elektrisch vermogen. Opmerkelijk genoeg komen deze relatief kleine installaties uit op een investeringsniveau dat vergelijkbaar is met de grote units. Dirkes werkt met eenvoudige techniek met relatief laag rendement maar hoge bedrijfszekerheid. Enkele installaties hebben reeds 23.000 bedrijfsuren met de vergasser-WKK bereikt. DB-technologies levert een vergasser met dieselmotor. Het productgas wordt namelijk vermengd met de verbrandingslucht die door de inlaat wordt aangezogen. Door een kleine hoeveelheid (bio)diesel in te spuiten (7 liter per uur), wordt ontbranding gerealiseerd. Op deze manier kan men het vermogen van de motor besturen en stabiel houden. Het nadeel is wel dat de exploitatiekosten door gebruik van (bio)diesel toenemen. Van de in totaal 9 vergassingsinstallaties (met 3 extra in aanbouw) zijn er op dit moment op 6 locaties vergassingsinstallaties geplaatst die naar tevredenheid werken. Het elektrisch vermogen van de dieselmotor is 250 kWe of een veelvoud daarvan, dus 500, 750, etc. De vergassingsinstallatie wordt geleverd compleet met seizoensopslag van hout (zie Foto’s 5 en 6). In de zomer wordt de motorwarmte gebruikt voor het drogen (<25% vocht) van de brandstofvoorraad, zodat in de winter de warmte kan worden gebruikt voor ruimteverwarming. De brandstoftoevoer is volledig automatisch ingericht met behulp van een met computergestuurde graafmachine uitgevoerde hijsinstallatie. Foto 6: DB-technologies volledig automatische brandstoftoevoer. De hoeveelheid (bio)diesel die wordt ingespoten, is 7 liter per uur. Het is inmiddels gelukt om deze terug te brengen naar 3 liter per uur en men hoopt dit in de toekomst tot 1 liter gereduceerd kan worden, wat de exploitatiekosten ten goede komt. Op dit moment voert men experimenten uit met laagwaardige reststromen zoals bermgras en overloophout van composteerbedrijven. Het bermgras is in pelletvorm en briquettes geperst om agglomeratie te voorkomen. Volgens DB-technologies zou bermgras in vrije vorm smeltpuntverlagend werken. Foto 5: DB-technologies met vergassingsinstallatie en dieselmotor buiten opgesteld. 13 Pagina 18
Pagina 20Interactieve digitale handleiding, deze uitgave of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi maandbladen.
496 Lees publicatie 180Home