Conceptwijzer september 2011 januari 2010 heden is de realisatie van een toonaange vende, supermoderne, publiekstrekkende campus. Op die campus kunnen ze een diploma halen en vooral ervaring opdoen, bijvoorbeeld bij het starten van een eigen bedrijf. Praktijkgericht leren dus. Ze leren een netwerk op te bouwen en ideeën concreet handen en voeten te geven. Daarbij kunnen ze gebruik maken van de ervaringskennis van ondernemers. Hoe kun je marktgericht onderzoek organise ren? Hoe kun je (nieuwe) samenwerkings vormen opzetten? dit deel van Amsterdam kan voeden. En misschien gaat men mogelijkheden ontdekken om ook in de stedelijke omgeving zelf voedsel te produceren. Denk aan balkons, daken, groenstroken, roton des en parken. Maar naast zelf voedsel te produceren kunnen inwoners van NieuwWest in Tuinen van West ook zien en leren hoe het voedsel wordt geproduceerd dat ze in de supermarkt kopen. heel wenselijk is. Zeker met oog op de toekomst. Want wie als kind in contact staat met de natuur, ontwikkelt als volwassene makkelijker en eerder milieu vriendelijk, duurzaam en respectvol gedrag. Daarom zou het fantastisch zijn als de Tuinen van West elk kind in Nieuw-West de mogelijkheid biedt om in de natuur dingen te ontdekken en ervaren. Als op elke basisschool iedere vierjarige een Schatkaart van de Tuinen van West krijgt, waar hij/zij in de loop van de (basis schooltijd) alle gevonden ‘schatten’ bijtekent. Als vanuit elke basisschool kinderen op een veilige en leuke manier naar de Tuinen van West kunnen komen via een veilige groenstrook vol speel- en ontdekkingsmogelijkheden. Zodat de Tuinen van West voor iedereen op loopafstand ligt en er bovendien meer groene, gezonde speelmogelijkheden in de dichtbevolkte buurten komen. Kortom, in Tuinen van West valt voor kinderen op een spannende manier van alles te leren en te ontdekken. De Tuinen van West als voedingsbron Voor alle inwoners van Amsterdam Nieuw-West kan de Tuinen van West een letterlijke en figuurlijke voedingsbron vormen. Er kan groente verbouwd en verhandeld worden. Er kunnen zuivelen vleesproducten gemaakt en verkocht worden. Er kunnen allerlei initiatieven ontplooid worden, waardoor de in woners van Nieuw-West makkelijk en betaalbaar gezond en gevarieerd voedsel kunnen verbouwen, verkrijgen, bereiden én eten. Waardoor bedrijven die iets met voedsel van doen hebben, bestaansrecht én (nieuwe) energie en/of mogelijkheden krijgen. En waardoor mensen elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. De Tuinen van West als gezondheidscentrum voor ouderen In stadsdeel Nieuw-West wonen bijna 20.000 65-plussers. De meeste van hen hebben geen werk meer en maar weinig contacten. Vereenzaming vormt een groot probleem, zo blijkt uit onderzoek. Voor hen biedt de Tuinen van West legio mogelijkheden voor een zinvolle dag besteding en een nieuwe vrienden- en kennissenkring. De vele en uiteenlopende organisaties die iets met en voor ouderen doen kunnen in de Tuinen van West op zoek naar nieuwe samenwerkingsvormen waardoor ze elkaars werk versterken en verlichten. Zo kunnen ze nieuwe en eigentijdse diensten ontwikkelen. Nieuwe systemen Banenmotor, voedselbron, gezondheids centrum en basisschool . Vier functies voor de Tuinen van West die alleen maar bedacht konden worden door van alles en nog wat met elkaar te combineren en heel creatief te denken. De functies kunnen ook alleen maar vervuld worden als er nieuwe, creatieve organisatievormen bedacht en ontwikkeld worden. Hoe kun De Tuinen van West als openbare basisschool Ook deze functie van de Tuinen van West geeft talloze mogelijkheden. Want nieuwe methoden om groenten te verbouwen geven een opbrengst die veel monden in In Amsterdam Nieuw-West wonen veel kinderen. Velen kampen met over gewicht. Ook komen veel kinderen zelden of nooit de stad uit, terwijl dat voor hun ontwikkeling en bewustzijn wel Pagina 1
Pagina 3Heeft u een PDF, modernmedia of digi-clubmagazines? Gebruik Online Touch: cursus naar een digitale publicatie converteren.
494 Lees publicatie 178Home