4. actiepunten 33 In de tekst zijn verschillende actiepunten genoemd in relatie tot het gebruiken van visserijschepen voor andere activiteiten dan visserij. Uit interviews met Noorse, Deense en Nederlandse vissers is duidelijk geworden dat deze marktsegmenten pas winstgevend zullen zijn wanneer ze actief ontwikkeld worden. 1. In een eerste stap zou een marktonderzoek gehouden moeten worden binnen de in dit rapport genoemde potentiële klantengroepen. Een dergelijk marktonderzoek moet aangeven welke eisen er gesteld worden aan visserijschepen op het gebied van techniek, arbeidsomstandigheden, beschikbaarheid, et cetera. 2. Hieruit volgt dan welke aanpassingen er gedaan kunnen worden aan bestaande visserijschepen en hoe een visserijschip optimaal kan worden ingezet voor nevenactiviteiten. Er kan zelfs gedacht worden aan een geheel nieuw ontwerp voor een schip dat specifiek is uitgerust voor multipurpose-activiteiten. 3. Een gezamelijke marketingstrategie is wellicht eenvoudig te realiseren; een groep van gelijkdenkende vissers biedt via een centraal platform diensten en kennis aan een klantengroep aan die uit het marktonderzoek als veelbelovend naar voren is gekomen. In veel gevallen bestaat er al een directe communicatie tussen individuele vragers en aanbieders. 4. Daarnaast kan ingesprongen worden op de behoefte van wetenschappers en overheid om visserijschepen in te zetten voor oceaanonderzoek. De huidige overheidsvloot lijkt niet opgewassen tegen de stabiele en vaak zeer professioneel uitgerustte visserijtrawlers. Pagina 40

Pagina 42

Voor uitgaven, online studiegidsen en sportbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw clubmagazines.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication