18 Windenergie is een sterk groeiende activiteit in de Noordzee. Bedrijven als NoordZeeWind en NUON laten regelmatig studies uitvoeren naar de omstandigheden in de windparken voor, tijdens en na de bouw. Daarnaast vindt met grote regelmaat onderhoud aan de parken plaats. Meestal wordt een combinatie van onderzoeksschepen en kleinere offshoreschepen ingezet voor deze studies, maar vissersschepen zouden hierin een plaats kunnen veroveren mits ze aan de veiligheidseisen voldoen. 3.2 Gestandaardiseerd wetenschappelijk onderzoek De Europese wateren worden steeds vaker gebruikt voor uitbreiding van infrastructuur, energiewinning, viskweek, toerisme en cargo. Deze toename in activiteiten vraagt om robuust marien onderzoek om elk nadelig effect van nieuwe activiteiten zoveel mogelijk in kaart te brengen en te voorkomen. De mariene policy van de afgelopen decennia heeft ertoe geleid dat een complexe regelgeving noodzakelijk was om de zeeën te beheren. echter, in combinatie met de enorme dynamiek in het Europese mariene ecosysteem staan we steeds vaker voor politieke en commercile crisissituaties waarin in de meeste gevallen de benodigde wetenschappelijke achtergrondinformatie ontbreekt. Het on the fly laten uitvoeren van zeeonderzoek zou in veel van deze gevallen uitkomst kunnen bieden, maar de conventionele inzet van onderzoeksvaartuigen laat dat meestal niet toe. De meeste schepen worden immers voor routinematig onderzoek ingezet en moeten ruim van tevoren worden geboekt. Ook onderzoekers zijn vaak al voor het komende jaar volgepland. Visserijonderzoek uitgevoerd door commerciële trawlers wordt in Noorwegen vergoed met vangstquota. Zowel de Noorse overheid als onderzoekers zijn er steeds vaker van overtuigd dat geavanceerde onderzoeksvaartuigen niet voor gestandaardiseerde onderzoeksreizen ingezet zouden moeten worden − dit wordt gezien als een overdaad aan inzet. De bemanning van visserschepen is gewend aan routinematig werken, schepen zijn beter in te plannen en schippers hebben meer ervaring met het routinematig observeren van visbestanden en omgevingsvariabelen. Opmerkelijk is dat Noorse bedrijfsschepen rond de tien bemanningsleden inzetten bij 24-uurswerkzaamheden, terwijl de Nederlandse Tridens er achttien aan boord heeft (anno 2009). Pelagische trawlers als Eros, Gardar, Brennholm en Libas worden door onderzoekers vaak geprefereerd boven de wetenschappelijke vaartuigen omdat: 1. Deze schepen zeer flexibel in te zetten zijn en zich in (vaak kleinere) projecten al ruimschoots bewezen hebben. Pagina 25

Pagina 27

Interactieve internet vakblad, deze vaktijdschrift of nieuwsbrief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van ewhitepapers.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication