6 Conventionele (kleine) vissersschepen zijn meestal niet voorbereid op of gecertificeerd voor andere activiteiten dan visserij en zijn door hun afmetingen of beschikbaarheid van kapitaal moeilijk aan te passen. Voormalige kotters worden soms gebruikt voor andere activiteiten (bijvoorbeeld voor toerisme, duikactiviteiten en onderzoek). De meest veelbelovende marktsegmenten of kansen voor de visserij zien het Deense ministerie en de wetenschap in het bijeffect van het catch quota management (fully documented fisheries). Binnen deze vorm van management worden visserijdata transparant gemaakt; deze kunnen daardoor vermarkt worden. Men ziet nu al een veranderend visserijpatroon door transparantie in gegevens: vissers vermijden gebieden met veel discards en gebruiken grotere maaswijdtes. Verkoop van oceaangegevens inclusief visserijdata, geverifieerd via het fully documented fisheries-project heeft een potentiële waarde voor zowel private als publieke stakeholders (olie en gasindustrie, windparken, et cetera). Dit laatste punt is een voorbeeld van ‘nevenactiviteiten’. Andere, minder structurele inkomensbronnen die door de Denen worden genoemd, zijn: • Gederfde inkomstenvergoeding: Er loopt nog een discussie over het project ‘Fishing for litter’, waarbij de vissers zelf geen vergoeding krijgen voor binnengebracht afval maar er wel werk aan hebben. Afval dat in de huidige situatie wordt opgevist door vissers heeft weinig tot geen effect op verlaging van de totale hoeveelheid afval in zee, maar kost de vissers wel gemiddeld 100 uur per jaar om het vuil te verwerken en aan wal te brengen. Uitgangspunt zou moeten zijn: de vervuiler betaalt. De vraag is of nationale overheden hiervoor verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen. Volgens Deens onderzoek zou alleen deze oplossing kunnen leiden tot het schoonmaken van de Noordzee, want nu hebben de vissers er geen belang bij om vuil mee te nemen. Deze actie zou in hun ogen zelfs leiden tot een nieuwe markt voor sommige vissers. Zij weten immers vaak precies in welke gebieden zich vuil ophoopt op de zeebodem. • Incidentele beloningen: Detecties van olievervuiling uit transitschepen bij het schoonmaken van hun tanks worden vrijwillig gemeld door visserij en toerisme. Dit zou beloond kunnen worden door de overheid, eventueel uit de boete die het vervuilende schip wordt opgelegd. Dit geldt ook voor de inzetbaarheid van visserschepen bij crisissituaties op zee, waar de overheid een retainer fee (voor de beschikbaarheid van materieel en menskracht) en/of een beloning voor concrete inzet zou kunnen overwegen. Pagina 13

Pagina 15

Interactieve online rapport, deze editie of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi-uitgaven.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication