2 Door economische tegenslag en beperking van de visserij zijn met name in de laatste jaren in Noorwegen nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan tussen commerciële bedrijven en vissersschepen, waar al snel bleek dat visserijschepen veel goedkoper (zelfs tot 50%) kunnen opereren dan gespecialiseerde offshore- en onderzoeksvaartuigen. Dit gegeven maakt het aantrekkelijk om vissersschepen en de bijbehorende kennis van de zee en het zeemanschap aan te bieden via een centraal systeem, waarbij reders onderling de projecten kunnen alloceren. In Noorwegen is de regelgeving een belemmering voor deze ontwikkeling: visquota mogen niet onderling worden geruild of verhuurd, wat een rem is op flexibele inzet van de vaartuigen. De reden hiervoor is de overheidskeuze om regionale werkgelegenheidsbelangen prioriteit te geven boven visserijefficiëntie. Uit deze verkenning komt naar voren dat het in de Nederlandse situatie het meest voor de hand ligt voor vissersschepen om zich te richten op privaat en publiek marien onderzoek en nearshore-activiteiten. Het steeds intensievere gebruik van de Noordzee door een toenemend aantal belanghebbenden creëert een steeds grotere behoefte aan marien onderzoek. Marien onderzoek geeft over het algemeen een lagere return dan offshore-activiteiten voor de olie- en gassector, maar de markt voor marien onderzoek is snel groeiend, is breed en stelt lagere eisen aan schip en bemanning. Voorts zijn veel marineonderzoeksprojecten gelinkt aan en goed inpasbaar in de visserij. Bovendien kunnen dergelijke activiteiten de kennis van de visserman van zijn visgronden vergroten, hetgeen een langetermijnvoordeel kan zijn. De gas-, olie- en groene-energiesector (windmolens) geeft daarentegen een hogere return, maar stelt veel hogere eisen aan het schip en de bemanning. Tijdens eerdere inventarisatierondes bleek al dat Nederlandse vissers nu nog terughoudend zijn ten aanzien van het toevoegen van nevenactiviteiten aan hun dagelijkse visserij. Het creëren van inkomsten door het verkopen van nautische service en ecosysteemkennis is echter een nieuwe denkrichting die vrij breed kan worden ingevuld. Het zou lonen om businessplannen voor verschillende marktsegmenten uit te werken binnen een pool van reders en om vooronderzoek te doen naar wensen binnen de nieuwe markten. Vervolgens moeten deze potentiële klanten actief benaderd worden vanuit de pool. Een aantal potentiële inkomensbronnen is alleen toegankelijk bij een aangepast overheidsbeleid. Het gaat dan met name om vergoeding voor vuilinzameling, inspecties op zee in de breedste zin van het woord, crisisbestrijding op zee en het gebruik van commerciële gegevens voor overheidssurveys zoals die op visbestanden. Voor inspecties op zee en surveys op visbestanden wordt nu nog de voorkeur gegeven aan de inzet van overheidsschepen. Pagina 9

Pagina 11

Voor presentaties, online artikelen en gidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw gidsen.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication