3. Methode De hoofdonderzoeksvraag van dit rapport is: Hoe kan het innovatie­ systeem van de Nederlandse glastuinbouwsector marktgerichte innovatiestrategieën ondersteunen? In samenwerking met InnovatieNetwerk/SIGN is een groep ondernemers uitgenodigd om deel te nemen aan de interviews. Het gaat om ondernemers die recent een productinnovatie of marketinginnovatie hebben doorgevoerd. Tien ondernemers hebben hun medewerking toegezegd. De structuur van de interviews was als volgt: 1. Omschrijving van de innovatie 2. Beschrijving van het glastuinbouwinnovatiesysteem vanuit het perspectief van de ondernemer (rondom zijn innovatie) 3. Structuur van het innovatiesysteem: op welke manier heeft de structuur van het innovatiesysteem positieve of negatieve invloed gehad op het innovatietraject van de ondernemer 4. Functioneren van het innovatiesysteem: op welke manier heeft het functioneren van het innovatiesysteem positieve of negatieve invloed gehad op het innovatietraject van de ondernemer 5. Hoe is de ondernemer omgegaan met de barrières in het innovatie systeem De uitwerkingen van de interviews zijn vertrouwelijk omdat ze strategische bedrijfsinformatie bevatten. Deze gegevens zijn in het bezit van InnovatieNetwerk/SIGN voor intern gebruik. Het volgende hoofdstuk beschrijft en analyseert de uitkomsten van de interviews. 9 Pagina 15

Pagina 17

Heeft u een clubmagazine, virtual paper of digi-tijdschriften? Gebruik Online Touch: verenigingsblad van papier naar online converteren.

487 Lees publicatie 175Home


You need flash player to view this online publication