Samenvatting 1 Het concept “WijkenvoorKinderen” is het afgelopen half jaar beproefd in vier pilotwijken in Amsterdam en Almere. Het betreft wijken met een pittige sociale en fysieke problematiek. De meerwaarde van het concept wordt onder meer gezien in het verbinden van de volwassen actoren in de wijk: de wijkprofessionals die met het stimuleren van het buitenspelen van kinderen in de wijk een gemeenschappelijke focus krijgen die individuele belangen overstijgt. Dit is vooral van belang in de complexe dynamiek met vele actoren in aandachtswijken. Het concept heeft een ontwikkeling doorgemaakt tijdens de acquisitie van pilotwijken en het uitvoeren van de pilots in 2010 om beter aan te sluiten bij de mogelijkheden van de wijken. Hierbij zijn de doelstelling en doelgroep overeind gebleven − ‘Meer verschillende kinderen gaan vaker buitenspelen’ − en zijn met name de middelen variabel inzetbaar geworden om de doelstelling te kunnen halen. Die middelen zijn onder meer een interactieve website voor communicatie en participatie van de kinderen, en de aanwezigheid van groen in de wijk dat met streefbeelden de lokale situatie beweegvriendelijker kan maken. Het is nog te vroeg om te kunnen beoordelen of er al meer buitenge­ speeld wordt. De eerste acties, zoals de herinrichting van een speelveld en het inzetten van speelcoaches, staan voor de eerste helft van 2011 gepland. In de pilotwijken is wel al een verschuiving in denken gaande om de kinderen en hun beweegbehoeften serieuzer te nemen, wat de basis is voor verdere positieve ontwikkelingen en concrete resultaten. Het concept kan zich zelfstandig verder ontwikkelen, aansluiten bij andere beweeginitiatieven voor kinderen of als participatiemethode worden ingezet bij een ophanden zijnde (her)inrichting van de open­ bare ruimte. Dit rapport en de lopende pilots bieden een ondergrond voor die keuze. Pagina 8

Pagina 10

Interactieve ebrochure, deze PDF of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digi PDF-en.

486 Lees publicatie 174Home


You need flash player to view this online publication