20 net, gezien ook de stormloop in het begin van de speelmiddag op de computers. Favoriet zijn dan echter schietspellen bij de jongens en bijvoorbeeld YouTube bij de meisjes. Daar konden mijn promotiepo­ gingen voor de website van “WvK” niet tegenop. Kinderen kiezen hun eigen communicatiemedia en zijn daarbij sterk beïnvloedbaar door wat hun leeftijdsgenoten doen en cool vinden. Dit betekent niet dat er geen kansen zijn voor de site, alleen niet op korte termijn in deze wijk. Hoe en waar eventueel wel wordt bij de conclusies en aanbevelingen beschreven. Een gebruikelijke participatiemethode voor kinderen voor de inrich­ ting van speelruimte buiten is het presenteren van een drietal artist’s impressions van drie preferred suppliers van speeltoestellen aan de kinderen, waarbij de meeste stemmen tellen. Deze methode ben ik ook buiten Almere regelmatig tegengekomen. Het lijkt hierbij te gaan om de aantrekkelijkste tekening van toestellen. “WvK” gaat uit van het versterken van bestaande activiteiten en bevragen naar gewenste activiteiten. Dat kan leiden tot een speeltoestel, maar soms ook niet, waardoor budgetruimte ontstaat voor heel andere bestemmingen die het buitenspelen kunnen bevorderen. Hoewel de “WvK”-benadering dichter bij de kern van de beweegbehoeften van kinderen zit en daarmee meer vraaggericht is, blijkt de aanbodgestuurde aanpak met speeltoestellen veel gangbaarder. Die populariteit is m.i. mede te danken aan het feit dat het een relatief goedkope (leveranciers verzor­ gen de artist’s impressions en toelichting) en snelle participatiemethode betreft, waarbij de kinderen iets leuks hebben om naar te kijken en tussen te kiezen. De “WvK”-aanpak, zoals in Hoofdstuk 2 beschreven en voor het Lidewijdepad in de Gulden Winckelbuurt in de praktijk gebracht, kost meer tijd en aandacht, maar geeft met een goede communicatie veel meer betrokkenheid van kinderen en de buurt. Ook in Almere is de ‘speeltoestellenbenadering’ echter gangbaar en op sommige plaatsen is sprake van een “vernielen en vernieuwen”-cyclus van speeltoestellen die op de lange termijn veel geld en tijd kosten. In de Wijkhoek zijn in het kader van het project “WvK” op meerdere woensdagmiddagen de kinderen gevraagd naar hun huidige en Stedenwijk-Noord, Assenplein. Pagina 27

Pagina 29

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.

486 Lees publicatie 174Home


You need flash player to view this online publication