2. Vermarkten van biomassa Het aantal houtgestookte warmte-installaties bij agrariërs, zwembaden, appartementcomplexen en woonwijken in Nederland neemt een steeds grotere vlucht. Bovendien worden er nog steeds aanzienlijke hoeveelheden houtige biomassa over de grens verkocht. Daarnaast wordt er op tal van fronten gewerkt aan de ontwikkeling van ‘biobased’ producten, waarbij transportbrandstoffen, cosmetica, plastics et cetera worden vervaardigd uit biomassa die momenteel misschien nog als afval of restproduct van het terreinbeheer wordt gezien. Een voorbeeld is het Grasolproject, waarbij onderzoek is gedaan naar het omzetten van natuurgras in een olie die kan worden meegestookt in energiecentrales. Om een optimale prijs te krijgen voor biomassa is het vaak nodig direct te leveren aan de afnemer. Door samen te werken in een coöperatie of door het opzetten van collectieve biomassawerven kunnen terreineigenaren met lokale of regionale afnemers (kleine en middelgrote houtgestookte installaties) meerjarige leveringscontracten voor houtsnippers aangaan.Vanuit dergelijke initiatieven kunnen terreinbeheerders ook bedrijven of instellingen met een grote warmtevraag, zoals vleeskuikenbedrijven, glastuinbouwers, zwembaden of woningstichtingen stimuleren om een houtgestookte installatie te plaatsen. Dergelijke samenwerkingsverbanden kunnen ook werken aan de vermarkting van andere vormen van biomassa, zodra de technieken voor de verwerking hiervan algemener worden toegepast. Foto: Jan Oldenburger, Probos Pagina 10
Pagina 12Voor relatiemagazines, online PDF-en en presentaties zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw mailings.
478 Lees publicatie 171Home