46 succes en wordt nu ook aan ondernemers in Nationale Landschappen aangeboden. Daarbij doet zich de kans voor meerdere (soorten) eigenaren en beheerders bij het initiatief te betrekken en tot nieuwe vormen van samenwerking te komen, waarbij nieuwe groene diensten ontwikkeld kunnen worden. Hiermee kunnen recreatieondernemers klantgerichter opereren en tevens middelen genereren voor het beheer. Kleine terreineigenaren, zoals particuliere landgoederen, zouden hiervan kunnen profiteren. Kleine terreineigenaren hebben weliswaar een exclusief recreatie/natuuraanbod, maar ontberen vaak de organisatorische capaciteit en (culinaire) infrastructuur voor een goed arrangement. In samenwerking tussen de terreineigenaar (of een groep van eigenaren) en de recreatieondernemer is er meer mogelijk. Hier ligt een concrete kans voor opschaling. C2: Sociale werkvoorziening en zorg in natuur- en landgoedbeheer Sociale werkvoorziening en zorg is een relatief nieuw fenomeen binnen het natuur- en landschapsbeheer in Nederland. Het blijkt een veelbelovende nieuwe activiteit die in potentie meerdere maatschappelijke en bedrijfsmatige doelen kan combineren. Vanuit de zorg en arbeidsvoorziening is er sprake van een toenemende vraag naar geschikte werkplekken. Een recente inventarisatie door Stichting Probos in opdracht van het Veluws Centrum voor Technologie (VCT) heeft de ervaringen van een tiental bos- en natuurbeheerders (waaronder drie landgoederen) en spelers uit de zorg en reïntegratie in beeld gebracht. Binnen het natuur-, bos- en landgoedbeheer blijken tot op heden relatief weinig partijen hiermee ervaring te hebben opgedaan. Dit in tegenstelling tot de landbouw (de zorgboerderijen), het stedelijk groenbeheer en in mindere mate het landschapsbeheer. Men werkt met verschillende groepen cliënten. In het merendeel van de cases betrof het mensen met een verstandelijke beperking. Een tweede categorie betreft mensen met psychische of sociale problemen. Deze categorie is divers en behelst onder meer ex-verslaafden, (dementerende) ouderen, mensen met autisme, niet-aangeboren hersenletsel, jongeren met leer- of opvoedproblemen, leerlingen uit het speciaal onderwijs, mensen met een burn-out en mensen die op een of andere manier een (te) grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Gemiddeld genomen betreft het groepen van circa 10-20 cliënten. Deze zijn meestal georganiseerd als dagbesteding met alleen een werkplaats ter plekke. Soms is er sprake van een combinatie van wonen en werken. De groep respondenten in het onderzoek van Probos heeft gemiddeld 5 tot 10 jaar ervaring met werkvoorziening voor deze doelgroepen. De initiatieven zijn in de regel op lokaal niveau tot stand gekomen door persoonlijke contacten tussen een beheerder en een medewerker van een zorginstelling en/of een (reïntegratie)bedrijf. Er bestond geen format; elk voorbeeld laat als gevolg daarvan een andere organisatie, beloning en aanpak zien. Aan de andere kant blijken enkele werkprincipes en randvoorwaarden dezelfde te zijn en is er veel overeenkomst in de aard van de werkzaamheden. Er is tot op heden weinig tot geen kennis- en ervaringsuitwisseling tussen de initiatiefnemers geweest. De resultaten worden overwegend als positief beoordeeld. Enkele initiatiefnemers zijn de mogelijkheden voor uitbreiding en opschaling aan het verkennen. Pagina 54
Pagina 56Interactieve digi spaarprogramma, deze reclamefolder of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online whitepapers.
476 Lees publicatie 170Home