Tijdens de eindpresentatie van Bestemming Nieuw Nederland ontstaat uiteindelijk het plan om in Wielwijk met herinneringen te gaan werken. Een methode waarbij niet uitgegaan wordt van een specifieke doelgroep, maar waarbij de ruimte zó ingericht wordt dat deze gedeeld wordt door verschillende mensen met uiteenlopende achtergronden, van diverse culturen en variërend in leeftijd. Een methode die diverse doelgroepen juist met elkaar verbindt. Een groene ruimte waar mensen elkaar vinden, elkaar ontmoeten en die de saamhorigheid binnen een buurt of wijk bevordert en vergroot. Met die insteek wordt het project jeugdherinneringen een feit. Het braakliggend stuk grond langs de A16 wordt als proeftuin gebruikt. En de aanpak van Buitenruimte voor Contact past goed in dat plaatje. Werkwijze Buitenruimte voor Contact woordelijkheid voor het groenproject bij de bewoners te leggen. Het is immers hun tuin. Naast de sociale en fysieke pijler is er nog een derde pijler: de facilitaire. In deze pijler gaat het om het beheersen van het proces, de financiën, de kwaliteit, de organisatie en de informatie. Hoe betrek je bestuurders en betrokken ambtenaren bij het proces? Welke partijen hebben bepaalde belangen bij het terrein dat ingericht gaat worden als de Tuin der Herinnering? Wie gaat het beheer van het openbaar groen doen? En wat betekent dit voor het ontwerp? Samengevat wordt in de aanpak van Buitenruimte voor Contact tegelijkertijd gewerkt aan: • de fysieke kwaliteit: een mooie, schone en beheersbare tuin die past bij de wensen van de doelgroep; • de sociale kwaliteit: de betrokkenheid en het vertrouwen van de doelgroep, oftewel van de bewoners en daarmee de gebruikers en • de facilitaire kwaliteit: de mate waarin de betrokken organisaties het initiatief dragen, zoals beleid, geld, motivatie. Deze drie pijlers worden door een integraal ‘tuinteam’ of projectteam met procesbegeleider aangestuurd. De aanpak geeft een passend antwoord op de toenemende complexiteit in de openbare ruimte. HerInnerd Groen is een onderdeel van dit complexe proces. Bij de Tuin der Herinnering gaat het om de ontwerpfase, dat deel uitmaakt van de sociale pijler. Daaraan is nu een nieuw deel toegevoegd: buurtgroenreminiscentie. Een methode waarbij jeugdherinneringen van buurtbewoners input leveren voor het ontwerp van een tijdelijk park. Reminiscentie ‘an sich’ wordt al langer toegepast in het buurtwerk en de ouderenzorg. Daarom lezen Hans Pijls en Hans Rutten zich in op ervaringen met herinneringen in het buurtwerk en interviewen ze Pollo Hamburger, een deskundige die veel ervaring heeft met de reminiscentiemethodiek, vooral in het werk met ouderen. “Al met al een hele lange aanloop tot dit project. Maar toen wisten we: Dit is het!”, aldus Hans Rutten. De vernieuwende sociale onderneming Buitenruimte voor Contact creëert met haar werkwijze een verbinding tussen mensen door met hen samen te werken aan natuurlijke speel- en ontmoetingsplekken in de openbare ruimte. De kracht van Buitenruimte voor Contact is dat er simultaan wordt gewerkt aan twee ontwikkelingsopdrachten. Enerzijds aan de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving (fysieke pijler) en anderzijds aan de ontwikkeling van de rol van haar gebruikers (sociale pijler). De gebruikers (lees: bewoners) van de openbare ruimte worden op een vergaande manier betrokken bij de vorming van het idee en de totstandkoming van de gemeenschappelijke tuin. Ook spelen de direct omwonenden van de tuin een cruciale rol in het beheer en gebruik ervan. De deelnemers aan een project van Buitenruimte voor Contact geven dus hun buitenruimte gezamenlijk vorm. Dit creatieproces vergroot het saamhorigheidsgevoel en maakt dat de mensen de tuin ervaren als een gemeenschappelijk bezit. Het ontwikkelingsproces is een cyclisch proces, waarbij er een continue wisselwerking is tussen de gebruikers en de leefomgeving en andersom. Het uiteindelijke doel waar naar gestreefd wordt, is een natuurlijke buitenruimte waar mensen van alle culturen, leeftijden en geslacht met plezier gebruik van maken. Buitenruimte voor Contact streeft ernaar om zoveel mogelijk verant10 Pagina 16
Pagina 18Scoor meer met een online shop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.
468 Lees publicatie 160Home