2. Er is een goede selectie nodig van partijen die deelnemen aan de planvorming. Een grote mate van draagvlak is onontbeerlijk voor het slagen van een dergelijk experiment. 3. De selectie voor een regio dient te worden gebaseerd op de aan ezigheid van capabele innovatieve recreatieondernemers en w een redelijk welwillende set van overige actoren. Regioâs die baat hebben bij economische ontwikkeling zijn meer geschikt dan regioâs waar de natuur onder druk staat door veel economische activiteiten. 4. Er dienen intermediaire partijen betrokken te zijn die de verschillen in standpunten kunnen helpen te slechten. InnovatieNetwerk zou een dergelijke rol kunnen spelen. 5. Indien het experiment succes heeft, dient veel aandacht besteed te worden aan het marketen van het succes. Op deze manier wordt het experiment zichtbaar voor andere partijen en wordt de kans op opschaling van het experiment vergroot. Ook leidt dit tot het verminderen van het heersende idee dat een hoge ruimtelijke kwaliteit niet samen zou gaan met een bloeiende toerismesector. Tenslotte versterkt dit experiment de zichtbaarheid van de sector bij beleidsmakers. 6. Een nulmeting dient uitgevoerd te worden om het succes van het experiment te kunnen vaststellen. Deze nulmeting dient inzicht te geven in de ruimtelijke en economische vitaliteit van de regio voordat het experiment plaatsvindt. 31 Pagina 38
Pagina 40Scoor meer met een online shop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
461 Lees publicatie 154Home