10  Figuur 1 geeft het innovatiesysteem schematisch weer. Het is belangrijk om te realiseren dat al deze partijen een diverse en wisselende invloed uitoefenen op innovatieprocessen en dat ze sterk op elkaar inwerken. Hierdoor ontstaat een heel grillige en moeilijk te voorspellen dynamiek.  Figuur 1: Schematische weergave van een innovatiesysteem.  Het innovatiesysteem ontstaat, en ontwikkelt zich, vanaf het moment dat een idee ontstaat om tot een innovatie te komen. In het begin  zullen er maar enkele onderzoekers of ondernemers betrokken zijn bij de tijd het uitwerken van het idee tot een actuele innovatie. Naarmate verstrijkt en de verwachtingen ten aanzien van het idee toenemen,  treden allerlei partijen toe tot het innovatiesysteem, omdat zij winst mogelijkheden zien in de innovatie of omdat zij vanuit een maatschappelijke doelstelling willen bijdragen aan het succes ervan. Ook partijen  die acties ondernemen om het innovatietraject te laten mislukken,  vanwege belangen in concurrerende innovatie, worden door deze acties een onderdeel van het innovatiesysteem.   Het innovatiesysteem bestaat zoals gezegd hoofdzakelijk uit mensen. Hiernaast zijn de regels van het spel belangrijk, die ook weer door  mensen worden vormgegeven en bepaald. Innovatie is dus mensenwerk,  en zo ook de ontwikkeling van een innovatiesysteem. De mensen in het innovatiesysteem worden gedreven door vele motieven, maar hebben  allemaal op de een of andere manier belang bij het slagen of falen van  een innovatie. Aangezien innovatie een tijdrovend proces is dat vaak vele  hobbels en tegenslagen kent, zijn het de positieve verwachtingen rond de innovatie die mensen doen besluiten “in het innovatietraject te stappen”.  Hoe gunstiger de verwachtingen rond de innovatie zijn, des te groter is  het aantal partijen voor welke het interessant is om in te stappen. Dit is de reden dat rond beloftevolle innovaties veel makkelijker een innovatie systeem wordt gevormd dan rond innovaties waar niemand wat in ziet.  Kortom, de verwachtingen omtrent de innovatie hebben invloed op het ontstaan van een gunstig innovatiesysteem.   Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een web winkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

461 Lees publicatie 154Home


You need flash player to view this online publication