6 deel van het bruto binnenlands product (ten minste 3%) en een nog grotere bijdrage levert aan de werkgelegenheid (ten minste 5%). Innovatie is in veel van de eerdere analyses het toverwoord. De Nederlandse recreatiesector dient te veranderen en te vernieuwen om aantrekkelijker te zijn voor toeristen en om toeristen te verleiden om meer geld uit te geven aan recreatie in Nederland. Uit de eerdere studies blijkt dat ongeveer 10% van de sector als (zeer) innovatief bestempeld kan worden, maar dat de overige 90% vrij behoudend is ten aanzien van vernieuwingsprocessen. Het ‘Manifest van Hattem’ en recente initiatieven rond regionale beeldverhalen zijn voorbeelden van activiteiten die door gemotiveerde innovatieve ondernemers worden genomen om de gehele sector naar een hoger innovatieniveau te trekken. Documentatie van InnovatieNetwerk over voorbeeld initiatieven van de enthousiaste 10% laat zien dat een enorm lange adem nodig is om innovatieve recreatieprojecten tot een goed einde te brengen. Het andere toverwoord is ruimtelijke kwaliteit. Vernieuwing in de recreatiesector zal op de een of andere manier hand in hand dienen te gaan met het aanwezig zijn van een aantrekkelijke omgeving waar mensen graag naartoe willen om te recreëren. Het gepercipieerde spanningsveld tussen recreatie en ruimtelijke kwaliteit is een belang rijke reden waarom innovatieprojecten moeizaam verlopen. In deze rapportage zullen we dan ook vooral ingaan op de relatie tussen innovatie en ruimtelijke kwaliteit. Deze notitie verschilt sterk van eerdere rapportages. Het doel is niet om middels interviews en workshops nog meer informatie op tafel te krijgen over de staat van de recreatiesector. Deze notitie is, in tegenstelling tot de eerdere rapportages, geschreven met een innovatiewetenschappelijke blik op de recreatiesector, daarbij niet gehinderd door diepgaande kennis van de recreatiesector. Het doel hiervan is om met een frisse blik de inzichten die zijn opgedaan in de eerdere studies nog eens tegen het licht te houden en te analysen wat een optimale interventiestrategie zou zijn om te komen tot een bloeiende en innovatieve recreatiesector vanuit innovatiewetenschappelijk oogpunt. Om die reden wordt in de volgende sectie eerst een innovatietheorie gepresenteerd die bruikbaar zou kunnen zijn om de huidige dynamiek in de recreatiesector te begrijpen. Daarna worden de inzichten over innovatie in de recreatiesector over deze theorie gelegd om op deze wijze te komen tot een voorstel voor interventie. Pagina 13

Pagina 15

Heeft u een flyer, paperator of online spaarprogramma? Gebruik Online Touch: folder naar een digitale publicatie converteren.

461 Lees publicatie 154Home


You need flash player to view this online publication