1. Uitdagingen van de economische periferie 1.1 Regionale economische ontwikkeling Nog niet eens zo lang geleden waren regionale economische structuren nog sterk. Elke regio had een grote diversiteit aan ondernemerschap. Consumenten besteedden hun koopkracht bij lokale bedrijven, die vervolgens lokale bewoners als personeel inhuurden en lokale bedrijven als toeleverancier hadden. Door deze relatieve beslotenheid ging koopkracht (geld) lang binnen de regio van hand tot hand, en zorgde zo voor welvaart. Globalisering heeft een stevige impact op regio’s en MKB ondernemers met regionale focus; steeds vaker wordt geld buiten de regio besteed en vloeit dus weg, lokaal bedrijfsleven verdwijnt, de werkgelegenheid verschraalt, talent verhuist de regio uit, sociale structuren verzwakken, etc. De regio staat voor de uitdaging nieuwe economische activiteiten te ontplooien die passen in dit nieuwe gewricht. Dit blijkt echter lastig; het aantal opties dat een regio heeft lijkt beperkt. Op zoek naar potentiële oplossingsrichtingen, proberen wij te begrijpen wat er met de regionale economie aan de hand is. In volgende paragrafen identificeren we drie ontwikkelingen die in onze ogen in ieder geval medebepalend zijn. 1.1.1 Concurrentiekracht Bedrijven met nieuwe marktconcepten zijn sinds jaar en dag de meer traditionele MKB-er te slim af en nemen hun klanten, omzet – en op termijn ook hun bestaansrecht - over. Dit is een natuurlijk schiftingsproces dat goed is voor de economie. Niet altijd, echter, hoeven deze slimme concepten een kwaliteitsverbetering voor de regionale economie te betekenen. De rol van een regionaal ondernemen gevestigde onderneming / MKB-er gaat vaak verder dan het uitsluitend tegen laatste prijs leveren van een bepaald product. Ervaring leert dat slimme bedrijfsconcepten die kwaliteit vaak niet kunnen bieden; het MKB is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 50% van de werkgelegenheid en bied een brede variëteit aan functies voor zowel hoog als laag opgeleiden. Ze is een belangrijke aanjager van innovatie en duurzaamheid. De ondernemers zijn vaak actief betrokken bij de wijk/stad en/of regio waar ze gevestigd zijn. Als laatste dragen ze in belangrijke mate bij aan de veiligheid en leefbaarheid in een wijk. Daarmee is het MKB bedrijfsleven van vitaal belang voor een gezonde regio. 3 Pagina 8
Pagina 10Heeft u een drukwerk, pagegangster of digi-flyers? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online plaatsen.
456 Lees publicatie 149Home