3.5 Ve r s c h i j n i n g s v o r m e n De Regio-euro kent enkele verschijningsvormen. • In eerste instantie is er het biljet; een voucher die van hand tot hand gaat en in de kassa van een winkel, of in de portemonnee van burgers zijn opgeborgen. Hoewel door digitalisering de hoeveelheid chartaal geld sterk is afgenomen, is de voucher een zeer krachtig communicatiemiddel: gebruikers houden het in de hand, bekijken het aandachtig en het programma REGIONAAL ONDERNEMEN komt er echt door tot leven. • Het belangrijkste deel van de transacties met de regio-euro’s lopen vanzelfsprekend via het digitale platform. Via een rekening-courant systeem dat zeer vergelijkbaar is met het online platform van een gemiddelde bank betalen bedrijven elkaar. • • • Regio-euro’s kunnen ook met sms-opdrachten worden overgeboekt. Er is tevens een smartphone applicatie ‘app’ om betalingen via smartphones te ondersteunen. Als laatste kan de spraakcomputer (druk op nul om verder te gaan) worden gebruikt om het saldo op te vragen en transacties te doen. 3.6 Ve r z o r g i n g s g e b i e d REGIONAAL ONDERNEMEN richt zich op de versterking van de regio. De omvang van een regio zal sterk van regio tot regio verschillen; in sommige gevallen zal de regio zich beperken tot bijvoorbeeld een wijk in een stad. In een andere situatie zal een regio wellicht een volledige provincie, of zelfs nog groter, kunnen beslaan. REGIONAAL ONDERNEMEN zal waarschijnlijk in meer dan één regio actief zijn; in Nederland alleen zijn er al meerdere ‘economisch perifere’ regio’s. Denk aan Zeeland, Groningen en Limburg, maar ook aan de Haagse Schilderswijk of de Indische Buurt in Amsterdam. REGIONAAL ONDERNEMEN zou zijn weg naar al deze regio’s moeten kunnen vinden en in die regio een voor die regio passende uitwerking moeten kennen. Gelijkertijd zouden de regio’s o.a. op het gebied van management van het programma met elkaar moeten kunnen samenwerken. Tevens zou het deelnemende MKB bedrijfsleven de gelegenheid moeten hebben om in de ene regio verdiend REGIONAAL ONDERNEMEN-geld te besteden in een andere regio. 3.7 To e - e n u i t t r e d i n g Toe- en uittreding 15 Pagina 20
Pagina 22Scoor meer met een webwinkel in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.
456 Lees publicatie 149Home