3.9 Organisatie De organisatie van Tijdpunten kent verschillende aspecten: • Tijdpunten zal van gebied tot gebied net iets anders ingericht worden. Het programma moet goed aansluiten bij lokale problematiek en gebaseerd zijn op samenwerking met lokale partners. Dit vergt een professionele opzet met lokale inbedding. • Het programma vergt altijd een professionele uitvoering, waarbij lessen uit het verleden en van elders zijn geleerd. Dit vraagt om inzicht en ervaring met vergelijkbare programma’s. • Het programma dient zowel de professionals als burgers te betrekken. Dit vergt een goede balans tussen een top-down en bottom-up benadering. Een goed Tijdpunten programma: • • • is daarom vaak het initiatief van de beleids-top van een bepaalde sector of regio; geeft in nauwe samenwerking met mensen in de wijk vorm aan inhoud en uitvoering; maakt gebruik van de diensten van een ervaren speler op het gebied van Time Banking en/of zorgruil om de juiste inrichting van het programma te borgen en zorg te dragen voor een kwalitatieve uitvoering op speciaal daarvoor ontwikkelde systemen. De betrokken partijen stellen met elkaar een interdisciplinair team samen dat verantwoordelijk is voor de uitvoering. Dit team kan bestaan uit een projectmanager en een aantal bemiddelaars. Idealiter zijn deze bemiddelaars afkomstig uit en verspreid over fysieke bezoeklocaties in dit gebied (bijvoorbeeld in alle grotere woonkernen). Het team ziet toe op de verhandelde uren en zal actief vraag en aanbod bij elkaar brengen. Op een online platform wordt de urenregistratie bijgehouden, het plaatsen van vraag- en aanbod, rating van transacties, contactgegevens, etc. 3.9.1 Bemiddeling en opdrachtgeverschap Time Banks en zorgruil programma’s blijken van echte maatschappelijke betekenis te zijn als er actief tussen vraag en aanbod wordt bemiddeld. Vaak wordt er een professional vanuit een professionele organisatie aangesteld om deze rol op zich te nemen. Netwerken waarin niet actief bemiddeld wordt hebben slechts beperkte betekenis. Ervaringen in Wales leren dat de impact verder toeneemt als de opdrachtgever (de feitelijke vrager) een organisatie of professional met autoriteit is. De aanbieder (leverancier) neemt dan zijn leveringsverplichting serieuzer en biedt hogere kwaliteit. Belangrijk is dat de opdracht-gever en de opdrachtnemer afdoende verzekerd zijn. In standaard WA verzekeringen van particulieren worden ongelukken etc. die volgen uit 18 Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een e-commerce shop in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.

455 Lees publicatie 148Home


You need flash player to view this online publication