• Als extra budget voor organisaties om zo doelstellingen te realiseren die anders niet gerealiseerd zouden kunnen worden; het bieden van zorg als aanvulling op de professionele zorg. • • • • Om doelstellingen goedkoper te realiseren. Om mantelzorgers te ontlasten. Om vrijwilligerswerk nieuwe dynamiek te geven. Om beter te signaleren welke (zorg)vraag burgers hebben. 3.2.2 Doelgroep De doelgroep die met Tijdpunten kan worden aangesproken, is zeer breed. Alle burgers – jong of oud, rijk of arm – die een zorgvraag hebben, of die een zorgaanbod hebben kunnen potentieel worden aangesproken via Tijdpunten. Afhankelijk van de specifieke vraag die in een gemeenschap leeft, kan het programma zo worden ingericht dat een bepaalde groep meer wordt aangesproken. Onderstaand worden beknopt de belangrijkste doelgroepen van Tijdpunten uitgewerkt: • Burgers en bewoners, kortom u en ik. Met Tijdpunten kunnen we diensten laten uitvoeren waar we geen tijd of geld voor hebben en iets terug doen dat bij ons past. Het is een soort burenhulp, maar je bent onafhankelijker doordat je niet steeds dezelfde mensen hoeft te vragen en je altijd iets terug kunt doen. Daarnaast versterkt Tijdpunten de sociale structuur in de buurt. • Vitale uittreders, vaak gepensioneerden en vutters beschikken over tijd, kennis en kunde om anders-betaald werk te doen. De zilveren kracht! Veel ouderen kunnen na een leven in de formele economie nog heel lang productief zijn. Tijdpunten is een instrument dat deze energie kanaliseert. • Hulpbehoevenden, bestaande uit ouderen, ouders met jonge kinderen (oppas), mensen met een fysieke of verstandelijke beperking en zieken die verzorging behoeven, kunnen met Tijdpunten ondersteund worden en langer, beter en vaker in de samenleving participeren. • Eenzame mensen. 1/3de van de 65 plussers vereenzaamt: de partner is overleden, kinderen zijn uitgevlogen en het sociale netwerk is zwak. Als samenleving weten we dat ze bestaan, maar het budget ontbreekt om hen te ondersteunen. Tijdpunten maakt het mogelijk deze mensen op te sporen, hen een nieuw sociaal netwerk te bieden, zodat ze (opnieuw) ontdekken waar hun kwaliteiten liggen. • Mantelzorgers zijn mensen met een familielid (vooral: ouder, broer/zus, kind) met een zorgvraag die (nog) niet wordt ingevuld door professionele zorg en/of burenhulp. Een mantelzorger voelt zich door zijn directe privé-relatie met de zorgbehoevende verplicht de zorg te bieden. Vaak komen mantelzorgers zelf in de knel; de zorgvraag kan zo groot zijn, dat iemand moet inleveren in het management over zijn/haar eigen huishouden. Soms zelfs komt iemands professionele functioneren onder druk te staan. 11 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve online jaarverslag, deze publicatie of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van e-edities.

455 Lees publicatie 148Home


You need flash player to view this online publication