• • Cultural Creatives: de 15% tot 25% van de huishoudens die al op de goede weg is en actief stappen zet naar een duurzame economie. Trendvolgers, de meerderheid die wel rekening wil houden met het milieu maar zonder te veel gedoe, te hoge prijzen, en alleen bij voldoende flexibiliteit in de keuze. Zij zien duurzaamheid niet noodzakelijk als urgent, maar staan er ook niet afwijzend tegenover. Voor hen geldt Genot, Gemak, Gewin. De duurzaamheidsinformatie moet eenvoudig en helder gepresenteerd worden in de winkel op het moment van de aankoopbeslissing. • Ongeïnteresseerden, de restgroep ‘die er niets mee heeft’, maar voor een beloning zo nu en dan wat doet. 2. Winkels. Zonder aanbod geen duurzame consumptie. Winkeliers zien vaak wel de problemen en niet de baten van duurzaamheid. Het is daarom van belang om ze de mogelijkheid te bieden op een aantrekkelijke manier met duurzaamheid aan de slag te gaan. Een beloningssysteem is het instrument om winkeliers te laten omschakelen naar een groter en gevarieerder aanbod van duurzame producten en diensten. Deze groep kan onderverdeeld worden in drie groepen: • • MKB-detailhandelaren: één of enkele winkels in de gemeente Grote bedrijven en winkelketens: die in een aantal gevallen een interessant assortiment hebben met duurzame en lokale producten (denk aan AH-biologisch, Alabel witgoed, of isolatiemateriaal bij Gamma) • Internetwinkels: die in een aantal gevallen duurzame producten leveren. 3. De overheid en publieke dienstverleners (voormalige nutsbedrijven, semi-overheid en de quartaire sector). De overheid gebruikt DUURZAAM LOONT als instrument om beleidsdoelen te bereiken. 3.3 Vo o r b e e l d e n v a n v e rd i e n e n e n b e s t e d e n Voorbeelden zijn het belonen van: • • • • • • • Klimaat en energie: zuinige producten, isolatiematerialen, klimaatneutrale producten Lokaal MKB en economische regionalisering: regionale producten. Afval: afvalpreventie en afvalscheiding stimuleren. Duurzame producten: milieuvriendelijke en fair-trade producten en diensten Verantwoord toerisme: toeristen betrekken bij cultuur en lokale boeren. Groener vervoer: gebruik van openbaar vervoer, autodelen, fietsen en taxi. Cultuur en kunst: vrijwilligerswerk binnen de cultuursector, toegang tot bioscoop, theater of museum, muzieklessen. 16 Pagina 21
Pagina 23Interactieve online jaarverslag, deze uitgave of lesmateriaal is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van eweekbladen.
453 Lees publicatie 147Home