2.4.2 Leren van NU-spaarpas De zojuist beschreven loyalty programma’s hebben een zuiver commercieel doel. NUspaarpas heeft aangetoond dat de vertaling naar duurzaamheid tot gelijksoortige gedragsverbeteringen leidt. Het doel van de NU-spaarpas was om het effect van loyalty programma’s in het publieke domein te testen. Dit ‘groen voor groen’ programma is bij ons weten wereldwijd het enige elektronische beloningssysteem ooit, dat zowel een commercieel doel had (customer loyalty vergroten) als een maatschappelijk doel (vergroten van de duurzaamheid). NU-spaarpas in Rotterdam werd gefinancierd door de EU (LIFE). Het partnerschap bestond uit de gemeente Rotterdam (milieu, afvalbeheer en openbaar vervoer), de Rabobank en stichting Points (de voormalige naam van Qoin). Het operationele deel van het project liep van mei 2002 tot augustus 2003. Aan het einde van het project deden 11.000 huishoudens mee en meer dan 100, vooral onafhankelijke, winkels. Door duurzaamheid zichtbaar te maken en een beloning in het vooruitzicht te stellen beïnvloedde NU-spaarpas het koopgedrag van huishoudens, stimuleerde zij afvalscheiding, gebruik van het openbaar vervoer en de aankoop van duurzame producten. Er waren twee momenten met een positieve prikkel: 1) het ontvangen van punten met duurzaam (koop)gedrag, en 2) de besteding van de punten voor duurzame goederen en diensten. Daarmee had elke uitgegeven euro een dubbele impact. Winkels en overheidsdiensten verstrekten de punten en namen deze weer in. Punten werden verdiend met de aanschaf van producten bij deelnemende winkels of het laten verrichten van diensten. Consumenten ontvingen 1 punt per euro voor gangbare producten. Voor mens-, dier- en milieuvriendelijke producten werden 4 punten per euro verstrekt. De lange lijst met duurzame producten omvatte producten met een keurmerk, biologische, energie-efficiënte en fair trade producten, fietsen, groene financiële producten, duurzame energie, verhuur, reparaties en tweedehands goederen. Daarnaast konden punten worden verdiend met het vertonen van het juiste gedrag. Zo leverde het gescheiden inleveren van afval bij de milieustraat in de gemeente 200 of 300 punten op. De punten konden worden verzilverd voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer in Rotterdam, toegangsbewijzen voor kunst en cultuur en de dierentuin. Deelnemers konden hun punten ook besteden aan ‘groene specials’ in de deelnemende winkels, zoals een knijpkat bij de kampeerwinkel of een EKO-feesttaart bij de bakker. NU-spaarpas toonde aan dat om gewenst gedrag bij burgers te realiseren, het belonen van dat gedrag effect heeft. NU-spaarpas leverde zowel interessante marketinginformatie als belangrijke informatie over de effectiviteit van overheidsmaatregelen. Zo bleek dat een kaarthouder de milieustraat gemiddeld 1,5 keer vaker bezocht dan voorheen. Ruim 14% van de geënquêteerde pashouders gaf aan vaker biologische groenten te kopen. MVO kwam vaker onder de aandacht bij ondernemers. Bovendien 13 Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een webshop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication